dc.description.abstract | Hensikten bak denne studien har vært å undersøke i hvilken grad digitale løsninger på norske
sykehus forbedrer effektiviteten og kvaliteten i standardiserte pasientforløp, hvilke fordeler
og utfordringer ny teknologi kan gi og hvordan sykehuset kontinuerlig jobber med
utvklingen av prosessene. For å samle inn data til forskningen har jeg vært observatør på
Haukeland universitetssykehus. I tillegg intervjuet jeg ansatte som jobber med utvikling av
pasientforløp og bruker teknologien i sitt daglige arbeid. Studien har fokusert spesielt på
effektivtet, kvalitet og kommunikasjon, da dette er faktorerer som spiller en stor rolle i en
sektor som helsetjenesten. Videre fokuseres det på hvordan avdelingene jobber mot mål som
både tilfredsstiller de ansatte og pasientene, og hvordan overgangen fra analog til digital har
hatt innvirkninger på pasientforløpene.
I analysen avdekkes ulike faktorer som påvirker mulighetene for videre utvikling, da
omstrukturering i helsesektoren krever mange ressurser og mye tid. På Haukeland sykehus
kan man se at mye av det fysiske papirarbeidet har forsvunnet og blitt flyttet over til digitale
programvarer. Dokumentering og informasjonsdeling har blitt effektivisert ved at alle
involverte i et pasientforløp har mulighet til å hente ut nødvendig informasjon fra nærmeste
tilgjengelige datamaskin. Selv om overgangen har mange positive sider, oppstår det likevel
noen utfordringer i den pågående fasen. Datasystemene på sykehuset er trege, i mindre grad
brukervennlige og inneholder ikke et back-up system som lagrer pasientinformasjon.
Ettersom denne sektoren jobber med pasienter, vil forventningene til kvalitet i
pasientbehandlingen være stor. Ansatte må derfor velge kvalitet over effektivitet, noe som
hemmer utviklingen.
I forskningen kan man se at implementeringen har gitt mange positive effekter som har
bidratt til en enklere arbeidsdag for de ansatte. Jeg mener at sykehuset har fått en bra start på
omstruktureringen og er på vei i riktig retning. Det viktigste fokuset vil være på ansattes
kunnskap om digital utvikling og implementeringen av et back-up system. Et slikt fokus vil
bidra til en enklere digital overgang for hele sykehuset. Ledelsen må ta ansvar og sørge for at
utviklingen er tilpasset både ansatte og pasienter. | nb_NO |