• norsk
    • English
  • norsk 
    • norsk
    • English
  • Logg inn
Vis innførsel 
  •   Hjem
  • Norges Handelshøyskole
  • Thesis
  • Master Thesis
  • Vis innførsel
  •   Hjem
  • Norges Handelshøyskole
  • Thesis
  • Master Thesis
  • Vis innførsel
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Psykologisk avstand mellom supportere og idrettslag : hvilke faktorer påvirker psykologisk avstand?

Gåre, Karoline; Langaas, Martin
Master thesis
Thumbnail
Åpne
masterthesis.PDF (3.526Mb)
Permanent lenke
http://hdl.handle.net/11250/2586296
Utgivelsesdato
2018
Metadata
Vis full innførsel
Samlinger
  • Master Thesis [3749]
Sammendrag
Temaet for denne utredningen er psykologisk avstand mellom supportere og idrettslag.

Formålet har vært å undersøke hvilke faktorer som påvirker en opplevd psykologisk avstand

mellom supportere og idrettslag, og om denne avstanden påvirker supporteres intensjon om å

følge med på laget. Psykologisk avstand er definert som "en abstrakt følelse om noe eller

noen er nær eller fjern fra en selv" (Trope, Liberman & Wakslak, 2007). I anvendelsen av

teori og innsamling av data har vi i denne oppgaven tatt for oss fotball som idrett og

samarbeidet med Norges Fotballforbund som case-organisasjon. For å forstå hvilke faktorer

som kan ha en påvirkning på psykologisk avstand har vi tatt utgangspunkt i tidligere

forskning innen sosial identitetsteori og Construal Level Theory [CLT].

I samarbeid med Norges Fotballforbund, og med økonomisk støtte fra Center for Service

Innovation [CSI] ved Norges Handelshøyskole [NHH], har vi gjennomført et "mixed

methods" studie som innebærer både en kvalitativ og kvantitativ undersøkelse. Vi har

dermed ved bruk av intervjuer fått undersøkt hvilke tanker supportere har om sosial avstand,

geografisk avstand, og sannsynlighet for positive sportslige resultater. Utvalget for

intervjuene besto av supportere av det norske herrelandslaget som vi intervjuet på to

landskamper, samt på gata på Karl Johan. Videre har vi undersøkt om disse faktorene

påvirker psykologisk avstand fra supporter til idrettslag ved bruk av en større kvantitativ

spørreundersøkelse. Gjennom spørreundersøkelsen undersøkte vi også om den psykologiske

avstanden påvirker supporteres intensjon om å følge med på laget. Dataen fra undersøkelsen

ble analysert ved bruk av Structural Equation Modelling [SEM] og vi benyttet oss av

template analysis for å analysere dataen fra de kvalitative intervjuene.

Hovedfunnene våre viser at faktorer som team identification og rollemodell påvirker den

psykologiske avstanden fra supporter til landslaget. Videre finner vi støtte for at økt grad av

psykologisk avstand har negativ påvirkning på intensjonen om å følge med. Vi har også

funnet støtte for at økt grad av opplevd sannsynlighet for positivt sportslig resultat øker

intensjonen om å følge med på laget. Sannsynlighetsfaktoren ble også testet som driver for

psykologisk avstand. Vi fant her støtte for at økt grad vil redusere avstanden, men grunnet en

modelltilpasning som ikke var optimal er vi forsiktige med å trekke noen konklusjon. Det ble

ikke funnet noe støtte for at økt grad av geografisk avstand øker psykologisk avstand, men

også her vil vi være forsiktige med å trekke noen konklusjon grunnet for høy p-verdi.

Kontakt oss | Gi tilbakemelding

Personvernerklæring
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Levert av  Unit
 

 

Bla i

Hele arkivetDelarkiv og samlingerUtgivelsesdatoForfattereTitlerEmneordDokumenttyperTidsskrifterDenne samlingenUtgivelsesdatoForfattereTitlerEmneordDokumenttyperTidsskrifter

Min side

Logg inn

Statistikk

Besøksstatistikk

Kontakt oss | Gi tilbakemelding

Personvernerklæring
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Levert av  Unit