Digital transformasjon i et stort internasjonalt selskap : en kvalitativ eksplorerende studie om endringer medført av en digitaliseringsstrategi
Master thesis
Permanent lenke
http://hdl.handle.net/11250/2586421Utgivelsesdato
2018Metadata
Vis full innførselSamlinger
- Master Thesis [4380]
Sammendrag
Digitalisering påvirker organisasjoner i stor grad, og DNV GL gjennomgår en digital
transformasjon der de har investert tid og ressurser på digitalisering for å henge med i
konkurransen. I denne masterutredningen har vi undersøkt hvordan ledelse og styring i DNV
GL har blitt påvirket som følge av innføringen av selskapets digitaliseringsstrategi.
Strategien er omfattende, og innebærer blant annet opprettelse av et nytt forretningsområde
kalt Digital Solutions. Som en del av strategien har Digital Solutions etablert tre ulike
strategiske initiativ som vi studerer nærmere: plattformen Veracity, innføring av SaaStjenester
(Software as a Service) og et helt nytt inkubatorprosjekt kalt Digital Helse.
For å belyse problemstillingen vår har vi brukt en kvalitativ eksplorerende metode. Studiens
empiriske grunnlag er basert på åtte dybdeintervjuer med ledere i DNV GL, og vi studerer
dermed et ledelsesperspektiv. Basert på utvalget har vi fått en fremstilling av hvordan ledelse
og styring har blitt påvirket som følge av digitaliseringsstrategien. Funnene blir knyttet til
eksisterende teori om blant annet digitalisering, endringsledelse, forretningsmodeller og
Zone to Win.
Våre funn viser at ledelse og styring i DNV GL har blitt påvirket som følge av innføringen
av digitaliseringsstrategien. Det har blitt innført tre nye forretningsmodeller som medfører
nye arbeidsmåter i forhold til tidligere. Følgelig har ansatte fått nye arbeidsoppgaver og
begynt å jobbe mer i tverrfaglige Full Stack Teams. Slike team fører til både flytting av
kompetanse og tettere samarbeid, og organisasjonsstrukturen flates mer ut.
Med utgangspunkt i ledelse har mange hatt behov for å endre på lederstilen for å tilpasse seg
en ny måte å jobbe på. Kommunikasjonen i ledelsen er forbedret som følge av innføringen
av Zone to Win, da det har gitt DNV GL et felles språk. Zone to Win blir også anvendt til
måling, da de ulike sonene definerer godt hvordan aktiviteter skal måles. Det har dermed
oppstått nye typer måleparameter som følge av endringen, der det observeres høyere andel
utradisjonelle mål for digitale tjenester.
Det ovennevnte viser et utvalg av endringer som har forekommet for ledelse og styring som
denne studien har kommet frem til. Oppgaven har følgelig bidratt til å kartlegge endringer i
DNV GL som har oppstått som følge av digitaliseringsstrategien.