• norsk
    • English
  • English 
    • norsk
    • English
  • Login
View Item 
  •   Home
  • Norges Handelshøyskole
  • Thesis
  • Master Thesis
  • View Item
  •   Home
  • Norges Handelshøyskole
  • Thesis
  • Master Thesis
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Digital transformasjon i et stort internasjonalt selskap : en kvalitativ eksplorerende studie om endringer medført av en digitaliseringsstrategi

Gjerde, Justina; Lunde, Solveig Tveter
Master thesis
Thumbnail
View/Open
masterthesis.PDF (3.133Mb)
URI
http://hdl.handle.net/11250/2586421
Date
2018
Metadata
Show full item record
Collections
  • Master Thesis [3258]
Abstract
Digitalisering påvirker organisasjoner i stor grad, og DNV GL gjennomgår en digital

transformasjon der de har investert tid og ressurser på digitalisering for å henge med i

konkurransen. I denne masterutredningen har vi undersøkt hvordan ledelse og styring i DNV

GL har blitt påvirket som følge av innføringen av selskapets digitaliseringsstrategi.

Strategien er omfattende, og innebærer blant annet opprettelse av et nytt forretningsområde

kalt Digital Solutions. Som en del av strategien har Digital Solutions etablert tre ulike

strategiske initiativ som vi studerer nærmere: plattformen Veracity, innføring av SaaStjenester

(Software as a Service) og et helt nytt inkubatorprosjekt kalt Digital Helse.

For å belyse problemstillingen vår har vi brukt en kvalitativ eksplorerende metode. Studiens

empiriske grunnlag er basert på åtte dybdeintervjuer med ledere i DNV GL, og vi studerer

dermed et ledelsesperspektiv. Basert på utvalget har vi fått en fremstilling av hvordan ledelse

og styring har blitt påvirket som følge av digitaliseringsstrategien. Funnene blir knyttet til

eksisterende teori om blant annet digitalisering, endringsledelse, forretningsmodeller og

Zone to Win.

Våre funn viser at ledelse og styring i DNV GL har blitt påvirket som følge av innføringen

av digitaliseringsstrategien. Det har blitt innført tre nye forretningsmodeller som medfører

nye arbeidsmåter i forhold til tidligere. Følgelig har ansatte fått nye arbeidsoppgaver og

begynt å jobbe mer i tverrfaglige Full Stack Teams. Slike team fører til både flytting av

kompetanse og tettere samarbeid, og organisasjonsstrukturen flates mer ut.

Med utgangspunkt i ledelse har mange hatt behov for å endre på lederstilen for å tilpasse seg

en ny måte å jobbe på. Kommunikasjonen i ledelsen er forbedret som følge av innføringen

av Zone to Win, da det har gitt DNV GL et felles språk. Zone to Win blir også anvendt til

måling, da de ulike sonene definerer godt hvordan aktiviteter skal måles. Det har dermed

oppstått nye typer måleparameter som følge av endringen, der det observeres høyere andel

utradisjonelle mål for digitale tjenester.

Det ovennevnte viser et utvalg av endringer som har forekommet for ledelse og styring som

denne studien har kommet frem til. Oppgaven har følgelig bidratt til å kartlegge endringer i

DNV GL som har oppstått som følge av digitaliseringsstrategien.

Contact Us | Send Feedback

Privacy policy
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Service from  Unit
 

 

Browse

ArchiveCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsDocument TypesJournalsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsDocument TypesJournals

My Account

Login

Statistics

View Usage Statistics

Contact Us | Send Feedback

Privacy policy
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Service from  Unit