Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorJuranek, Steffen
dc.contributor.authorGjerde, Justina
dc.contributor.authorLunde, Solveig Tveter
dc.date.accessioned2019-02-20T08:51:55Z
dc.date.available2019-02-20T08:51:55Z
dc.date.issued2018
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/2586421
dc.description.abstractDigitalisering påvirker organisasjoner i stor grad, og DNV GL gjennomgår en digital transformasjon der de har investert tid og ressurser på digitalisering for å henge med i konkurransen. I denne masterutredningen har vi undersøkt hvordan ledelse og styring i DNV GL har blitt påvirket som følge av innføringen av selskapets digitaliseringsstrategi. Strategien er omfattende, og innebærer blant annet opprettelse av et nytt forretningsområde kalt Digital Solutions. Som en del av strategien har Digital Solutions etablert tre ulike strategiske initiativ som vi studerer nærmere: plattformen Veracity, innføring av SaaStjenester (Software as a Service) og et helt nytt inkubatorprosjekt kalt Digital Helse. For å belyse problemstillingen vår har vi brukt en kvalitativ eksplorerende metode. Studiens empiriske grunnlag er basert på åtte dybdeintervjuer med ledere i DNV GL, og vi studerer dermed et ledelsesperspektiv. Basert på utvalget har vi fått en fremstilling av hvordan ledelse og styring har blitt påvirket som følge av digitaliseringsstrategien. Funnene blir knyttet til eksisterende teori om blant annet digitalisering, endringsledelse, forretningsmodeller og Zone to Win. Våre funn viser at ledelse og styring i DNV GL har blitt påvirket som følge av innføringen av digitaliseringsstrategien. Det har blitt innført tre nye forretningsmodeller som medfører nye arbeidsmåter i forhold til tidligere. Følgelig har ansatte fått nye arbeidsoppgaver og begynt å jobbe mer i tverrfaglige Full Stack Teams. Slike team fører til både flytting av kompetanse og tettere samarbeid, og organisasjonsstrukturen flates mer ut. Med utgangspunkt i ledelse har mange hatt behov for å endre på lederstilen for å tilpasse seg en ny måte å jobbe på. Kommunikasjonen i ledelsen er forbedret som følge av innføringen av Zone to Win, da det har gitt DNV GL et felles språk. Zone to Win blir også anvendt til måling, da de ulike sonene definerer godt hvordan aktiviteter skal måles. Det har dermed oppstått nye typer måleparameter som følge av endringen, der det observeres høyere andel utradisjonelle mål for digitale tjenester. Det ovennevnte viser et utvalg av endringer som har forekommet for ledelse og styring som denne studien har kommet frem til. Oppgaven har følgelig bidratt til å kartlegge endringer i DNV GL som har oppstått som følge av digitaliseringsstrategien.nb_NO
dc.language.isonobnb_NO
dc.subjectøkonomisk styringnb_NO
dc.titleDigital transformasjon i et stort internasjonalt selskap : en kvalitativ eksplorerende studie om endringer medført av en digitaliseringsstrateginb_NO
dc.typeMaster thesisnb_NO
dc.description.localcodenhhmasnb_NO


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel