Er sola på vei opp i solcellemarkedet? : en analyse av Enova sin virkemiddelbruk i privatmarkedet for solceller
Master thesis
Permanent lenke
http://hdl.handle.net/11250/2586556Utgivelsesdato
2018Metadata
Vis full innførselSamlinger
- Master Thesis [4380]
Sammendrag
Norge har de siste årene hatt en betydelig plusskundevekst, men relativt til andre nasjoner har
veksten vært beskjeden og Enova definerer det norske privatmarkedet for solceller som
umodent. I lys av Enova sine markedsmodningsmål har vi i denne studien forsøkt å kartlegge
hvorvidt solcellemarkedet selv er i stand til å drive frem en videre plusskundevekst, eller om
Enova bør øke støtten til lokal solkraftproduksjon. Med bakgrunn i potensialet vi vurderer at
markedet har til å drive frem en varig markedsendring, har vi også diskutert hvordan Enova kan
sikre effektiv ressursutnyttelse frem til markedet er modent.
Når vi studerer forventet utvikling i antall plusskunder i Norge, tar vi utgangspunkt i studier
som finner at solcelleinvesteringens lønnsomhet spiller en viktig rolle i boligeiernes
investeringsbeslutningsprosess. Vi finner at det i hovedsak er investeringer i mindre
solcelleanlegg som viser lønnsomhet i dag. Likevel installerer plusskunder stadig større
solcelleanlegg. I lys av Rogers diffusjonsteori har vi derfor argumentert for at dagens
plusskunder kan karakteriseres som innovatører av solcelleteknologien. For at flere boligeiere
skal finne det attraktivt å investere i solcelleanlegg argumenterer vi for at markedsaktørene må
redusere investeringskostnadene, og/eller øke betalingsviljen til boligeierne.
I lys av teori og litteratur mener vi tilbyderne i solcellemarkedet i hovedsak kan realisere et
fremtidig fall i investeringskostnadene gjennom å redusere sine myke kostnader, slik som
logistikk-, arbeids- og salgskostnader. Videre har vi argumentert for at dette best gjøres
gjennom en utnyttelse av læringseffekter (LBD), men at det vil kreve en tilstrekkelig
installasjonsrate. Vi mener imidlertid at markedsaktørene er både villige og i stand til å drive
frem en etterspørselsvekst gjennom økt konkurranse på pris og kvalitet, fremvekst av nye
produkter og tjenester samt kunnskapsdeling. Med bakgrunn i funnene våre mener vi
Enova ikke bør øke støtten til lokal solkraftproduksjon for å oppnå varig markedsendring.
Vi har også argumentert for at dagens støtteutforming bør videreføres ettersom den balanserer
tilbudet og etterspørselen i privatmarkedet for solceller, og samtidig sikrer effektiv
ressursutnyttelse frem markedsmodningen.