Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorCappelen, Alexander Wright
dc.contributor.authorLager, Astrid Marina Linea
dc.contributor.authorRabben, Eirin
dc.date.accessioned2019-02-21T09:16:42Z
dc.date.available2019-02-21T09:16:42Z
dc.date.issued2018
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/2586662
dc.description.abstractI denne oppgaven har vi brukt en eksperimentell tilnærming for å undersøke om folk er i stand til å ta gode valg fra en meny med dominerte alternativer. Vi har utformet et eksperiment hvor respondenter skulle velge mobilabonnement fra en meny hvor det eksisterte dominerte alternativer. Eksperimentet ble gjennomført på et representativt utvalg av den norske befolkning. Majoriteten av respondentene som valgte fra menyen med ti alternativer valgte et dominert alternativ. Resultatene fra eksperimentet tyder på at folk har urovekkende store problemer med å ta gode valg når de velger fra menyer med dominerte alternativer. Videre finner vi at å legge forholdene til rette for at respondentene skulle ta bedre valg, ved å informere om at det lønner seg å undersøke og sammenligne de ulike abonnementene, eller ved å redusere kompleksiteten i menyen de valgte fra, kun hadde begrenset effekt på respondentenes valgprestasjoner. Kjønn, alder, utdanningsgrad og sysselsettingsgrad ser ut til å ha hatt liten betydning for hvor gode valg respondentene tok, selv om resultatene tyder på at de som ikke var sysselsatte valgte litt bedre enn andre, og at de i aldersgruppen 30 år til 64 år valgte litt bedre enn yngre respondenter. Problemene med å velge gode alternativer fra en meny med dominerte alternativer ser altså ut til å være betydelige, uavhengig av subgruppetilhørighet. Vi finner også at respondentene gjerne valgte alternativer med faste kostnader eller alternativer med lave marginale kostnader, til tross for at disse var dyrere og dårligere enn andre alternativer. Preferanser for forutsigbare kostnader kan dermed være en forklaring på hvorfor så mange gjorde dårlige valg. Resultatene fra eksperimentet tyder altså på at folk har store problemer med å ta gode valg fra menyer med dominerte alternativer. Funnene våre bygger opp under antakelsen om at folk ikke er rasjonelle, og derfor kan behøve hjelp til å ta gode valg.nb_NO
dc.language.isonobnb_NO
dc.subjectøkonomisk styringnb_NO
dc.titleMed frihet til å velge feil : er konsumenter i stand til å ta gode valg fra en meny med dominerte alternativer?nb_NO
dc.typeMaster thesisnb_NO
dc.description.localcodenhhmasnb_NO


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel