• norsk
    • English
  • English 
    • norsk
    • English
  • Login
View Item 
  •   Home
  • Norges Handelshøyskole
  • Thesis
  • Master Thesis
  • View Item
  •   Home
  • Norges Handelshøyskole
  • Thesis
  • Master Thesis
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Medarbeideres reaksjoner på robotisering : en casestudie av en norsk bank

Haugsvær, Anette; Bersås, Solveig
Master thesis
Thumbnail
View/Open
masterthesis.PDF (2.342Mb)
URI
http://hdl.handle.net/11250/2609753
Date
2019
Metadata
Show full item record
Collections
  • Master Thesis [3258]
Abstract
Denne utredningen ser på medarbeideres reaksjoner på robotisering av oppgaver, og hvilke

implikasjoner dette har for ledelse av slike endringsprosesser. Hensikten er å komme frem til

tiltak det kan være viktig å fokusere på for å sikre oppslutning blant medarbeidere. For å

forbli konkurransedyktige må bedrifter imøtekomme endrede kundepreferanser og

teknologiske endringer i bransjen. De er i stor grad avhengige av medarbeidernes støtte for

endring, for at de skal lykkes med dette. Forskningstemaet er undersøkt ved gjennomføring

av en casestudie av en norsk bank som i flere år har anvendt automatiseringsteknologien

Robotic Process Automation (RPA).

I utredningen avdekkes tydelig oppslutning om robotisering av oppgaver blant

medarbeiderne i casebedriften. Funnene viser at medarbeiderne er aktive deltakere under

implementeringen av robotene, samtidig som de ser behovet for robotene, at de kan ha

positive implikasjoner for dem selv, og de har tro på at endringen vil kunne lykkes. Det

fremheves også noe negativitet blant medarbeiderne som kan utvikle seg til motstand. Fem

nøkkelfunn forklarer de viktigste reaksjonene. Medarbeiderne er positive fordi de i stor grad

er involverte i arbeidet med robotiseringen, de samarbeider tett med robot-teamet, linjeleder

er av stor betydning, samt ressursknapphet i bedriften kan bidra til at medarbeiderne er mer

mottakelige for endring. Merarbeid som oppstår på grunn av avvikssaker for robotene,

forklarer funn av frustrasjon etter implementeringen.

Basert på reaksjonene og de de fem nøkkelfunnene som forklarer disse, er det utviklet en

modell som tar for seg implikasjoner for ledelse: «Medarbeiderreaksjoner ved

implementering av RPA». Denne viser fem hovedtiltak for å sikre oppslutning over tid blant

medarbeidere ved implementering av RPA. Disse tiltakene er fokus på kommunikasjon og

informasjonsdeling, involvering av medarbeidere, skape tillit til robot-teamet, forvaltning av

prosesser, samt linjeleders rolle som endringsagent. Den ressursmessige konteksten anses

som en viktig kontekstuell faktor, som i studien ser ut til å gjøre medarbeiderne mer

mottakelige for robotisering.

Contact Us | Send Feedback

Privacy policy
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Service from  Unit
 

 

Browse

ArchiveCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsDocument TypesJournalsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsDocument TypesJournals

My Account

Login

Statistics

View Usage Statistics

Contact Us | Send Feedback

Privacy policy
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Service from  Unit