Medarbeideres reaksjoner på robotisering : en casestudie av en norsk bank
Abstract
Denne utredningen ser på medarbeideres reaksjoner på robotisering av oppgaver, og hvilke
implikasjoner dette har for ledelse av slike endringsprosesser. Hensikten er å komme frem til
tiltak det kan være viktig å fokusere på for å sikre oppslutning blant medarbeidere. For å
forbli konkurransedyktige må bedrifter imøtekomme endrede kundepreferanser og
teknologiske endringer i bransjen. De er i stor grad avhengige av medarbeidernes støtte for
endring, for at de skal lykkes med dette. Forskningstemaet er undersøkt ved gjennomføring
av en casestudie av en norsk bank som i flere år har anvendt automatiseringsteknologien
Robotic Process Automation (RPA).
I utredningen avdekkes tydelig oppslutning om robotisering av oppgaver blant
medarbeiderne i casebedriften. Funnene viser at medarbeiderne er aktive deltakere under
implementeringen av robotene, samtidig som de ser behovet for robotene, at de kan ha
positive implikasjoner for dem selv, og de har tro på at endringen vil kunne lykkes. Det
fremheves også noe negativitet blant medarbeiderne som kan utvikle seg til motstand. Fem
nøkkelfunn forklarer de viktigste reaksjonene. Medarbeiderne er positive fordi de i stor grad
er involverte i arbeidet med robotiseringen, de samarbeider tett med robot-teamet, linjeleder
er av stor betydning, samt ressursknapphet i bedriften kan bidra til at medarbeiderne er mer
mottakelige for endring. Merarbeid som oppstår på grunn av avvikssaker for robotene,
forklarer funn av frustrasjon etter implementeringen.
Basert på reaksjonene og de de fem nøkkelfunnene som forklarer disse, er det utviklet en
modell som tar for seg implikasjoner for ledelse: «Medarbeiderreaksjoner ved
implementering av RPA». Denne viser fem hovedtiltak for å sikre oppslutning over tid blant
medarbeidere ved implementering av RPA. Disse tiltakene er fokus på kommunikasjon og
informasjonsdeling, involvering av medarbeidere, skape tillit til robot-teamet, forvaltning av
prosesser, samt linjeleders rolle som endringsagent. Den ressursmessige konteksten anses
som en viktig kontekstuell faktor, som i studien ser ut til å gjøre medarbeiderne mer
mottakelige for robotisering.