Effekter av nedprising på salg og svinn : en analyse av nedprising av dagsferske brød i SPAR-butikker
Master thesis
Permanent lenke
http://hdl.handle.net/11250/2626277Utgivelsesdato
2018Metadata
Vis full innførselSamlinger
- Master Thesis [4491]
Sammendrag
I denne masteroppgaven studerer vi effekten av et tiltak mot matsvinn i NorgesGruppen der
dagsferske brød prises ned med 50 prosent den siste timen før stengetid. Matsvinn er et alvorlig
problem, fordi det innebærer ineffektiv allokering av knappe ressurser og bidrar til
unødvendige klimautslipp.
Vi har analysert to datasett fra NorgesGruppen. Det første datasettet består av komplette
transaksjonsdata for fire SPAR-butikker og fire MENY-butikker i perioden 1. januar 2016 til
31. desember 2017. Det andre datasettet består av ukentlig svinndata for de samme fire SPARbutikkene
i samme periode.
I oppgaven benytter vi teori om prisdiskriminering, revenue management og dynamisk prising.
Med utgangpunkt i teori forventer vi at tiltaket skal føre til en økning i salget av dagsferske
brød, og en reduksjon i svinn og svinnkostnader.
Vi har utarbeidet tre Differences-in-Differences-modeller for å studere effekten av tiltaket på
salg og svinn i butikkene. Disse analysene suppleres med deskriptiv statistikk. Vi finner at
tiltaket fører til en økning i det totale brødsalget. Økningen i brødsalget stemmer overens med
teori om prisdiskriminering, men ikke dersom økningen skyldes økt salg av andre brød enn de
dagsferske. Vi finner ikke grunnlag for å påstå at tiltaket fører til en økning i salget av
dagsferske brød. Vi finner til slutt at tiltaket fører til en reduksjon i svinnet av dagsferske brød.