• norsk
    • English
  • norsk 
    • norsk
    • English
  • Logg inn
Vis innførsel 
  •   Hjem
  • Norges Handelshøyskole
  • Thesis
  • Master Thesis
  • Vis innførsel
  •   Hjem
  • Norges Handelshøyskole
  • Thesis
  • Master Thesis
  • Vis innførsel
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Læringsarenaer for kompetanseutvikling i en kompleks organisasjonsstruktur : en kvalitativ undersøkelse for sammenligning av to ulike resultatområder i Equinor

Hollænder, Fredrikke Sogn; Kvalheim, Katharina
Master thesis
Thumbnail
Åpne
masterthesis.PDF (1.629Mb)
Permanent lenke
https://hdl.handle.net/11250/2644818
Utgivelsesdato
2019
Metadata
Vis full innførsel
Samlinger
  • Master Thesis [4657]
Sammendrag
For å opptre som en konkurransedyktig aktør i dagens arbeidsmarked, er både læring og

kompetanseutvikling helt avgjørende. Det blir implementert ulike arenaer i organisasjoner med

intensjon om læring og kompetanseutvikling. Til tross for at bedrifter bevisst innfører disse, er

det likevel ikke gitt at det faktisk bidrar til kompetanseheving.

Vi vil anvende en kvalitativ forskningsmetode, og gjennom forhåndsdefinerte arenaer for

læring og kompetanseutvikling, nærmere spesifisert kursing og nettbasert læring,

akkumulering av erfaring, artikulering av kunnskap og kodifisering, ønsker vi å besvare vårt

forskningsspørsmål: “Hvilke arenaer, intensjoner og erfaring innenfor læring og

kompetanseutvikling eksisterer i to resultatområder innad i samme bedrift med ulik

organisasjonsstruktur og kultur?”. Innsamlingen av data vil bli gjennomført ved hjelp av 14

individuelle semistrukturert dybdeintervjuer. For å få en god analyse av dette, benytter vi oss i

tillegg av relevant empirisk litteratur og teori.

Denne masterutredningen undersøker Equinor, som er ledende innen olje- og gassektoren i

Norge, der kompetanseutvikling i den nåværende komplekse organisasjonsstrukturen

undersøkes. Mer presist adresserer vi tematikken rundt intensjonene og erfaringene til

kompetanseutvikling blant ansatte, basert på en sammenligning av to ulike resultatområder i

bedriften, herunder “Boring og brønn” og “Anskaffelser og leverandørrelasjoner”.

Vi har kommet frem til tre sentrale funn: 1) Det forløper et felles ønske i både D&W og PSR

om bedre struktur gjeldende for de forhåndsdefinerte læringsarenaene. Manglende strukturell

og samlet overskrift skaper et slikt behov. Videre viser det seg at 2) det eksisterer forskjeller i

intensjon versus praktisert gjeldende for bruken av jobbrotasjon når man sammenligner D&W

og PSR. D&W oppfyller ambisjonen i en større grad, gjennom systematisk planlegging, mens

PSR samsvarer i mindre grad enn ønskelig. Et annet interessant funn er at 3) det tenderer til å

være en sammenheng mellom allokering av personell og kompetanseutvikling. Ulike motiv for

allokering av personell skaper konsekvenser i form av skiftende posisjoner og frembringelse

av erfaringsakkumulering. Som et resultat av dette kan læring og kompetanseutvikling oppstå.

Det mest interessante teoretiske bidraget av oppgaven utgjør funn vedrørende allokering av

personell og kompetanseutvikling. Praktisk bidrag gjør seg spesielt gjeldende for ønsket om struktur, planlegging og oversikt vedrørende arenaene for kompetanseutvikling. Denne

forskningen vil kunne anses som et tilskudd til tidligere og fremtidig forskning for å belyse

aktuell tematikk, og kan derfor sies å kunne anvendes av andre bedrifter med tilsvarende

strukturer, og som ønsker et fokus på utvikling av kompetanse.

Kontakt oss | Gi tilbakemelding

Personvernerklæring
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Levert av  Unit
 

 

Bla i

Hele arkivetDelarkiv og samlingerUtgivelsesdatoForfattereTitlerEmneordDokumenttyperTidsskrifterDenne samlingenUtgivelsesdatoForfattereTitlerEmneordDokumenttyperTidsskrifter

Min side

Logg inn

Statistikk

Besøksstatistikk

Kontakt oss | Gi tilbakemelding

Personvernerklæring
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Levert av  Unit