• norsk
    • English
  • norsk 
    • norsk
    • English
  • Logg inn
Vis innførsel 
  •   Hjem
  • Norges Handelshøyskole
  • Thesis
  • Master Thesis
  • Vis innførsel
  •   Hjem
  • Norges Handelshøyskole
  • Thesis
  • Master Thesis
  • Vis innførsel
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Fra buss til bane :en casestudie av virkningene på pendlere, Skyss og byen når det tilrettelegges for et matebussystem til intermodale kollektivknutepunkter i Bergen

Skorpen, Silje Marie; Solli, Tobias
Master thesis
Thumbnail
Åpne
masterthesis.pdf (5.353Mb)
Permanent lenke
https://hdl.handle.net/11250/2647542
Utgivelsesdato
2019
Metadata
Vis full innførsel
Samlinger
  • Master Thesis [3762]
Sammendrag
I norske byer vil økt befolkning føre til at det stilles høyere krav til utforming av

kollektivtransporten. Flere personer skal fraktes effektivt og miljøvennlig for å støtte opp

under «nullvekstmålet», som tilsier at økningen i persontransport skal tas med enten

kollektivtransport, sykkel eller gange (Samferdselsdepartementet, 2017, s. 147). For å nå

nullvekstmålet i Trondheim har man utviklet et kollektivsystem som baserer seg på å kjøre

busser inn til metrolinjer. Videre fraktes passasjerer med metrobusser inn mot sentrum

(Kringstad, 2016). Hva ville virkningene vært om et lignende system ble utviklet i Bergen med

knutepunkter langs bybanen?

Formålet med utredningen har vært å besvare forskningsspørsmålet: «Hvilke virkninger vil et

tilrettelagt matebussystem tilknyttet bybanen ha for pendlere, Skyss og byen som helhet?».

Først studeres virkningen en tilrettelegging vil ha på trafikantnytten til pendlere. Dette studeres

ved å kartlegge virkningen av overganger, frekvens, variasjon i reisetid og transportmiddel.

Deretter studeres det hvordan tilretteleggingen påvirker Skyss som organiserer

kollektivtransporten i Hordaland Fylkeskommune, både økonomisk og i lys av

nullvektstmålet. Avslutningsvis studeres det hvilke virkninger en tilrettelegging kan ha på

byen som helhet.

Funnene fra utredningen viser at virkningen på pendlere vil variere ut fra hvor attraktivt de

anser eksisterende kollektivtilbud. Kollektivtransporten må være forutsigbar, inneholde få

overganger og godt utviklede knutepunkter for at den skal bli ansett som attraktiv. For Skyss

vil innføring av et matebussystem kunne være kostbart. Samtidig indikerer funnene at det vil

lønne seg å satse på transportmidler med høy andel faste kostnader. Funnene viser også at et

matebussystem kan redusere antall busser med høy kilometerkostnad, som følge av at bussene

unngår å kjøre på trafikkerte veier inn mot sentrum. For byen viser funnene at et

matebussystem til bybanen virker fordelaktig med tanke på å redusere luftforurensningen i

sentrumskjernen og mer effektiv utnyttelse av byens areal.

Kontakt oss | Gi tilbakemelding

Personvernerklæring
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Levert av  Unit
 

 

Bla i

Hele arkivetDelarkiv og samlingerUtgivelsesdatoForfattereTitlerEmneordDokumenttyperTidsskrifterDenne samlingenUtgivelsesdatoForfattereTitlerEmneordDokumenttyperTidsskrifter

Min side

Logg inn

Statistikk

Besøksstatistikk

Kontakt oss | Gi tilbakemelding

Personvernerklæring
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Levert av  Unit