Energieffektivisering i dagligvarebransjen : en case-studie om hvordan en tjenestebasert forretningsmodell kan bidra til å redusere energiforbruk og driftskostnader i dagligvarebransjen i Norge
Abstract
Formålet med denne utredningen er å undersøke hvordan en tjenestebasert forretningsmodell
med EPC kan redusere energiforbruk og driftskostnader i dagligvarebutikker i Norge. Vi
studerer et selskap som har utviklet en ny abonnementsløsning for teknisk utstyr i butikker.
Det omfatter kjøle- og fryseanlegg, ventilasjon, belysning, styresystemer og tjenester som
sikrer energioppfølging og driftsoptimalisering.
Utredningen tar for seg teori og empiri om outsourcing, tjenestebaserte forretningsmodeller
og energieffektivisering i dagligvarebransjen. I tillegg presenteres teori om Energy
Performance Contracting (EPC), som er en energisparekontrakt med garantert resultat.
Analysen er basert på åtte semistrukturerte intervjuer og statistikk av energiforbruk til et
utvalg butikker. Hensikten med analysen er å identifisere hvordan, og i hvilken grad,
bedriften kan bidra til redusert energiforbruk. I tillegg ønsket vi å identifisere hvilke
driftskostnader som påvirkes av forretningsmodellen. Resultatene baseres på funn fra
datainnsamling, teori og tidligere empiri.
Energiforbruket i dagligvarebransjen er høyt på grunn av stort omfang av energikrevende
utstyr i butikkene. Vi fant at gjennomføring og oppfølging av energitiltak i samarbeid med
bedriften reduserer energiforbruket i stor grad. Abonnementsløsningen innebærer at
leverandøren står ansvarlig for investering og drift av utstyret, og våre funn tilsier at det fører
til større energibesparelser sammenliknet med når butikkeierne selv har ansvaret.
Informantene fremhevet tilgang på kompetanse, en “helhetlig” tjenesteleverandør og tydelig
investeringsstrategi som viktige faktorer for å redusere energiforbruk, og at EPC styrker
forretningsmodellen og øker viljen til å investere i energitiltak. I tillegg fant vi at energi- og
transaksjonskostnader reduseres.