Digitaliseringens inntog i en konservativ bransje : en casestudie av kommersiell levedyktighet til et digitalt styringssystem i byggebransjen
Abstract
Denne masterutredningen undersøker kommersialiseringspotensialet til et digitalt
styringssystem – iPG – i byggebransjen. Systemet er utviklet av Kruse Smith, som er
samarbeidspartner for studien. Utredningen er delt inn i tre hoveddeler som alle trekker i
retning av at iPG har høy grad av levedyktighet.
Analyse av resultater for del 1 viser at entreprenørbedrifter ser ut til å ha styringsstrukturer
som innehar elementer som er typiske for både hybride strukturer og markedsstrukturer. Lite
integrasjon fører til insentivskjevhet mellom total- og underentreprenør, der underentreprenør
har fordel av å bruke så lite ressurser som mulig innenfor kontraktsavtalen. Dette skaper et
behov for kontraktsgarantier gjennom transparens og kontroll. Det konkluderes med at
systemet iPG innehar egenskaper som skaper effektive kontraktsgarantier for overvåking og
multilateral transparens.
Videre indikerer funn fra intervjurunder at iPG i høy grad blir omfavnet av nåværende brukere.
Det vurderes som sannsynlig at også fremtidige brukere av systemet vil oppleve nytteverdien
av å implementere det, gitt enkelte forutsetninger. Blant annet tilsier analysen i del 2 at Kruse
Smith bør kommunisere mot kunder som allerede har en åpen mentalitet for digitale prosesser.
I tillegg kommer det fram at opplærings- og oppfølgingsprosessene må forbedres for at grad
av aksept og omfavnelse skal være tilstrekkelig. Det vil si at dersom det tas hensyn til
forutsetningene, vurderes iPG å ha høy grad av aksept og omfavnelse ved kommersialisering.
Med tanke på internasjonal kommersialisering er det i del 3 identifisert konkurransemessige
etableringsbarrierer som kan være til hinder for Kruse Smith. De mest kritiske barrierene
vurderes som (1) etablerte konkurrenters brede produktspekter, (2) behovet for fysisk
tilstedeværelse, (3) høy sannsynlighet for nisjefylling og (4) høy sannsynlighet for at
konkurrenter vil ty til pris- og markedsføringskrig. Likevel evalueres barrierene som
overkommelige, avhengig av strategiske valg.
Alle tre deler trekker i retning av at iPG er levedyktig, avhengig av strategi- og tiltaksvalg.
Utredningen bidrar til økt innsikt i bransjen generelt med tanke på effektivitet og nyttighet av
digitale løsninger. I tillegg vil den være veiledende for Kruse Smith i sitt videre arbeid med
iPG og er bekreftende i en eventuell avgjørelse om å kommersialisere systemet.