Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorFoss, Kirsten
dc.contributor.authorØydvin, Guro Rein
dc.contributor.authorKambo, Christian William
dc.date.accessioned2020-03-31T10:28:26Z
dc.date.available2020-03-31T10:28:26Z
dc.date.issued2019
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/2649639
dc.description.abstractDenne masterutredningen undersøker kommersialiseringspotensialet til et digitalt styringssystem – iPG – i byggebransjen. Systemet er utviklet av Kruse Smith, som er samarbeidspartner for studien. Utredningen er delt inn i tre hoveddeler som alle trekker i retning av at iPG har høy grad av levedyktighet. Analyse av resultater for del 1 viser at entreprenørbedrifter ser ut til å ha styringsstrukturer som innehar elementer som er typiske for både hybride strukturer og markedsstrukturer. Lite integrasjon fører til insentivskjevhet mellom total- og underentreprenør, der underentreprenør har fordel av å bruke så lite ressurser som mulig innenfor kontraktsavtalen. Dette skaper et behov for kontraktsgarantier gjennom transparens og kontroll. Det konkluderes med at systemet iPG innehar egenskaper som skaper effektive kontraktsgarantier for overvåking og multilateral transparens. Videre indikerer funn fra intervjurunder at iPG i høy grad blir omfavnet av nåværende brukere. Det vurderes som sannsynlig at også fremtidige brukere av systemet vil oppleve nytteverdien av å implementere det, gitt enkelte forutsetninger. Blant annet tilsier analysen i del 2 at Kruse Smith bør kommunisere mot kunder som allerede har en åpen mentalitet for digitale prosesser. I tillegg kommer det fram at opplærings- og oppfølgingsprosessene må forbedres for at grad av aksept og omfavnelse skal være tilstrekkelig. Det vil si at dersom det tas hensyn til forutsetningene, vurderes iPG å ha høy grad av aksept og omfavnelse ved kommersialisering. Med tanke på internasjonal kommersialisering er det i del 3 identifisert konkurransemessige etableringsbarrierer som kan være til hinder for Kruse Smith. De mest kritiske barrierene vurderes som (1) etablerte konkurrenters brede produktspekter, (2) behovet for fysisk tilstedeværelse, (3) høy sannsynlighet for nisjefylling og (4) høy sannsynlighet for at konkurrenter vil ty til pris- og markedsføringskrig. Likevel evalueres barrierene som overkommelige, avhengig av strategiske valg. Alle tre deler trekker i retning av at iPG er levedyktig, avhengig av strategi- og tiltaksvalg. Utredningen bidrar til økt innsikt i bransjen generelt med tanke på effektivitet og nyttighet av digitale løsninger. I tillegg vil den være veiledende for Kruse Smith i sitt videre arbeid med iPG og er bekreftende i en eventuell avgjørelse om å kommersialisere systemet.en_US
dc.language.isonoben_US
dc.subjectinternational businessen_US
dc.titleDigitaliseringens inntog i en konservativ bransje : en casestudie av kommersiell levedyktighet til et digitalt styringssystem i byggebransjenen_US
dc.typeMaster thesisen_US
dc.description.localcodenhhmasen_US


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel