Markedsreaksjon ved annonsering av CFO-bytter : en empirisk analyse av CFO-bytter på Oslo Børs i tidsperioden 2010-2020
Abstract
Denne utredningen undersøker hvordan annonsering av avgangen til finansdirektør (CFO)
påvirker selskapers verdsettelse. Ved å gjennomføre en event-studie på et utvalg av 245 annonserte
CFO-avganger i perioden 2010 til 2020, undersøker vi markedsreaksjonen gjennom rammeverket
til MacKinlay (1997). Ulike modeller estimert på data for ett år med handel i forkant av hendelsen
benyttes for å beregne unormal avkastning over et tredagers hendelsesvindu. Avslutningsvis
benyttes en kryss-seksjonell analyse av innsamlede selskaps- og hendelsesspesifikke variabler for å
undersøke hvilke faktorer som påvirker markedsreaksjonen. For det fulle utvalget finner vi at
markedet i snitt reagerer negativt på at CFO forlater selskapet. Den kryss-seksjonelle analysen viser
signifikante forskjeller i den unormale avkastningen dersom selskapet annonserer andre nyheter i
hendelsesvinduet, og dersom selskapet ikke oppgir årsaken for CFOs avgang.