Lønnsomhet i den norske IT-konsulentbransjen :en studie av lønnsomhetsfaktorer blant Norges største IT-konsulentselskap
Abstract
Den norske IT-konsulentbransjen har doblet sin omsetning de siste ti årene, sterkt drevet av en
økende digitalisering av samfunnet. Samtidig ser vi også at mennesker og selskaper blir mer og
mer avhengige av digitale systemer, noe som skaper et marked for denne bransjen. Formålet
med denne masteroppgaven er derfor å undersøke hvordan lønnsomhetsnivået i bransjen har
utviklet seg, og å prøve å forstå hvilke faktorer som påvirker det observerte lønnsomhetsnivået.
Denne utredningen angriper problemstillingen gjennom både en strategisk analyse og en
kvantitativ analyse. Datasettet er offentlig tilgjengelige data fra Brønnøysundregisteret. Selve
metoden er basert på anerkjente teknikker, og er i høyeste grad generaliserbar for liknende typer
datagrunnlag. Den norske IT-konsulentbransjen har fra før vært gjenstand for deskriptive
analyser, men det har til nå vært vanskelig å finne kvantitative analyser på området. Denne
masteroppgaven søker derfor å gi dypere innsikt i lønnsomhetsnivået i denne bransjen.
Den strategiske analysen beskriver dagens situasjon, og avdekker at den norske ITkonsulentbransjen er preget av moderat konkurranse og differensierte forretningsstrategier. Et
økt fokus på miljø, effektivisering og bærekraft har ført til større etterspørsel etter bransjens
produkter. Produkt- og tjenestespekteret selskapene tilbyr innen digitalisering varierer stort. I
tillegg er etableringsbarrierene små og vekstpotensialet stort, noe som fører til mange aktører i
alle størrelser.
Fra den kvantitative analysen identifiserer denne utredningen lønnsomhetsfaktorene Skala og
Kompleksitet som særlig viktige for å forstå selskapenes lønnsomhet. Dette konkretiseres
gjennom variablene Andelen konsulenttjenester og Konsern. Selskaper med en andel av
inntekter fra konsulenttjenester i intervallene 50-75% og 75-100% opplever en høyere
EBITDA-margin på henholdsvis 11,7- og 12,3-prosentpoeng. Selskapene som er en del av et
multinasjonalt konsern har i gjennomsnitt 16,1-prosentpoeng høyere lønnsomhet, målt i
EBITDA-margin. Resultatene indikerer at når konsulentvirksomheten utgjør en stor andel av
virksomheten er dette positivt for lønnsomheten. Dette ser også ut til å gjelde for norske
selskaper som er datterselskap av internasjonale selskaper.