• norsk
    • English
  • English 
    • norsk
    • English
  • Login
View Item 
  •   Home
  • Norges Handelshøyskole
  • Thesis
  • Master Thesis
  • View Item
  •   Home
  • Norges Handelshøyskole
  • Thesis
  • Master Thesis
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Lønnsomhet i den norske IT-konsulentbransjen :en studie av lønnsomhetsfaktorer blant Norges største IT-konsulentselskap

Berli, Haakon Lunden; Hundhammer, Anders
Master thesis
Thumbnail
View/Open
masterthesis.pdf (1.183Mb)
URI
https://hdl.handle.net/11250/2678751
Date
2020
Metadata
Show full item record
Collections
  • Master Thesis [3384]
Abstract
Den norske IT-konsulentbransjen har doblet sin omsetning de siste ti årene, sterkt drevet av en

økende digitalisering av samfunnet. Samtidig ser vi også at mennesker og selskaper blir mer og

mer avhengige av digitale systemer, noe som skaper et marked for denne bransjen. Formålet

med denne masteroppgaven er derfor å undersøke hvordan lønnsomhetsnivået i bransjen har

utviklet seg, og å prøve å forstå hvilke faktorer som påvirker det observerte lønnsomhetsnivået.

Denne utredningen angriper problemstillingen gjennom både en strategisk analyse og en

kvantitativ analyse. Datasettet er offentlig tilgjengelige data fra Brønnøysundregisteret. Selve

metoden er basert på anerkjente teknikker, og er i høyeste grad generaliserbar for liknende typer

datagrunnlag. Den norske IT-konsulentbransjen har fra før vært gjenstand for deskriptive

analyser, men det har til nå vært vanskelig å finne kvantitative analyser på området. Denne

masteroppgaven søker derfor å gi dypere innsikt i lønnsomhetsnivået i denne bransjen.

Den strategiske analysen beskriver dagens situasjon, og avdekker at den norske ITkonsulentbransjen er preget av moderat konkurranse og differensierte forretningsstrategier. Et

økt fokus på miljø, effektivisering og bærekraft har ført til større etterspørsel etter bransjens

produkter. Produkt- og tjenestespekteret selskapene tilbyr innen digitalisering varierer stort. I

tillegg er etableringsbarrierene små og vekstpotensialet stort, noe som fører til mange aktører i

alle størrelser.

Fra den kvantitative analysen identifiserer denne utredningen lønnsomhetsfaktorene Skala og

Kompleksitet som særlig viktige for å forstå selskapenes lønnsomhet. Dette konkretiseres

gjennom variablene Andelen konsulenttjenester og Konsern. Selskaper med en andel av

inntekter fra konsulenttjenester i intervallene 50-75% og 75-100% opplever en høyere

EBITDA-margin på henholdsvis 11,7- og 12,3-prosentpoeng. Selskapene som er en del av et

multinasjonalt konsern har i gjennomsnitt 16,1-prosentpoeng høyere lønnsomhet, målt i

EBITDA-margin. Resultatene indikerer at når konsulentvirksomheten utgjør en stor andel av

virksomheten er dette positivt for lønnsomheten. Dette ser også ut til å gjelde for norske

selskaper som er datterselskap av internasjonale selskaper.

Contact Us | Send Feedback

Privacy policy
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Service from  Unit
 

 

Browse

ArchiveCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsDocument TypesJournalsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsDocument TypesJournals

My Account

Login

Statistics

View Usage Statistics

Contact Us | Send Feedback

Privacy policy
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Service from  Unit