• norsk
    • English
  • English 
    • norsk
    • English
  • Login
View Item 
  •   Home
  • Norges Handelshøyskole
  • Thesis
  • Master Thesis
  • View Item
  •   Home
  • Norges Handelshøyskole
  • Thesis
  • Master Thesis
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Batteri i offshoreskip : en investeringsanalyse av batteriinstallasjon i offshoreskip

Saure, Ingri Marie; Wolff Nedberge, Mari
Master thesis
Thumbnail
View/Open
masterthesis.pdf (3.742Mb)
URI
https://hdl.handle.net/11250/2678950
Date
2020
Metadata
Show full item record
Collections
  • Master Thesis [3384]
Abstract
Flere rederier i Norge har i de siste årene installert batteri i sine skip. Dette er en betydelig

investering som fører til lavere utslipp, redusert drivstofforbruk og lavere

generatorvedlikehold. Enova, et statsforetak som bidrar til Norges omstilling mot å bli et

lavutslippssamfunn, støtter energieffektiviserende tiltak som batteriinvestering i skip. I

utredningen har vi undersøkt batteriinvestering i offshoreskip for å studere i hvilken grad

investeringen er lønnsom.

Utredningens empiriske grunnlag er basert på fire dybdeintervju med rederier som har skip

med batteridrift i dag, samt en dokumentanalyse basert på primærdata vi har fått tilsendt fra

Enova. Empirien omfatter seg til å gjelde syv offshoreskip. Vi har gjennomført to

investeringsanalyser hvor den første baserer seg på i hvilken grad batteriinvesteringen er

lønnsom for samfunnet, og den andre i hvilken grad investeringen er lønnsom for rederiene.

Studiens resultater indikerer at batteriinvestering i offshoreskip ikke er lønnsomt for

samfunnet. I gjennomsnitt er nåverdien av investeringene på minus 8,17 millioner kroner og

en internrente på 1,76 %.

Den bedriftsøkonomiske lønnsomheten viser til negativ lønnsomhet for rederiene. Basert på

andre faktorer, som bedret kontraktsvilkår for fartøyene og en god drivstoffreduksjon og

utslippsreduksjon, anser vi likevel prosjektene som lønnsomme for rederiene. Analysen

peker også i retning av at rederiene er avhengige av statlig støtte for å gjennomføre tiltaket,

samt at kundene bør kompensere rederiene i en større grad.

Grunnet en liten utvalgsstørrelse gjelder studiens funn kun for utvalget. Vi anser det likevel

som sannsynlig at funnene kan være representative for andre offshorefartøy. Studien kan gi

innsikt i erfaringer omkring batteri i offshoreskip. På bakgrunn av dette kan studien ses på

som et nyttig bidrag til litteratur om batteriinvestering i offshoreskip.

Contact Us | Send Feedback

Privacy policy
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Service from  Unit
 

 

Browse

ArchiveCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsDocument TypesJournalsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsDocument TypesJournals

My Account

Login

Statistics

View Usage Statistics

Contact Us | Send Feedback

Privacy policy
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Service from  Unit