dc.description.abstract | Flere rederier i Norge har i de siste årene installert batteri i sine skip. Dette er en betydelig
investering som fører til lavere utslipp, redusert drivstofforbruk og lavere
generatorvedlikehold. Enova, et statsforetak som bidrar til Norges omstilling mot å bli et
lavutslippssamfunn, støtter energieffektiviserende tiltak som batteriinvestering i skip. I
utredningen har vi undersøkt batteriinvestering i offshoreskip for å studere i hvilken grad
investeringen er lønnsom.
Utredningens empiriske grunnlag er basert på fire dybdeintervju med rederier som har skip
med batteridrift i dag, samt en dokumentanalyse basert på primærdata vi har fått tilsendt fra
Enova. Empirien omfatter seg til å gjelde syv offshoreskip. Vi har gjennomført to
investeringsanalyser hvor den første baserer seg på i hvilken grad batteriinvesteringen er
lønnsom for samfunnet, og den andre i hvilken grad investeringen er lønnsom for rederiene.
Studiens resultater indikerer at batteriinvestering i offshoreskip ikke er lønnsomt for
samfunnet. I gjennomsnitt er nåverdien av investeringene på minus 8,17 millioner kroner og
en internrente på 1,76 %.
Den bedriftsøkonomiske lønnsomheten viser til negativ lønnsomhet for rederiene. Basert på
andre faktorer, som bedret kontraktsvilkår for fartøyene og en god drivstoffreduksjon og
utslippsreduksjon, anser vi likevel prosjektene som lønnsomme for rederiene. Analysen
peker også i retning av at rederiene er avhengige av statlig støtte for å gjennomføre tiltaket,
samt at kundene bør kompensere rederiene i en større grad.
Grunnet en liten utvalgsstørrelse gjelder studiens funn kun for utvalget. Vi anser det likevel
som sannsynlig at funnene kan være representative for andre offshorefartøy. Studien kan gi
innsikt i erfaringer omkring batteri i offshoreskip. På bakgrunn av dette kan studien ses på
som et nyttig bidrag til litteratur om batteriinvestering i offshoreskip. | en_US |