Det norske drivstoffmarkedet : vil innføringen av en prisportal føre til økt konkurranse i drivstoffmarkedet?
Master thesis
Permanent lenke
https://hdl.handle.net/11250/2678981Utgivelsesdato
2020Metadata
Vis full innførselSamlinger
- Master Thesis [4380]
Sammendrag
Drivstoffmarkedet i Norge har tidligere blitt betegnet som et marked med stilltiende
samarbeid, noe som typisk resulterer i høyere priser med lite variasjon mellom aktørene. Etter
at det gamle prismønsteret ble brutt i 2017, oppfordret Konkurransetilsynet konsumentene om
å bevisst fylle drivstoff der prisene var lave, for på den måten stimulere til konkurranse i
markedet. Dette fordrer imidlertid at konsumentene er opplyst om prisene. Et fremadskridende
verktøy for å oppnå dette er prisportaler. For øvrig kan prisportaler virke mot sin hensikt og
legge til rette for priskoordinering, avhengig av markedets karakteristika. Denne utredningen
vil besvare følgende problemstilling: «Hvordan vil innføringen av en statlig prisportal påvirke
konkurransesituasjonen i det norske drivstoffmarkedet».
For å besvare problemstillingen blir det benyttet tidligere studier av det norske- og
internasjonale drivstoffmarkedet, teori om konkurranseanalyse og forbrukeradferd, samt en
studie om effekten av tre statlige prisportaler i Norge. Det er også gjennomført en kvantitativ
spørreundersøkelse med hensikt å belyse konsumentenes erfaringer og kunnskap om
prisportaler og drivstoffmarkedet.
Studien gir klare indikasjoner på at drivstoffmarkedet er kjennetegnet med begrenset
konkurranse, hvor Circle K har rollen som prisleder. Dette taler for at markedet er modent for
en høyere grad av transparens og reguleringer. Videre tyder undersøkelsen på at konsumentene
generelt sett er prisbevisste. Deres persepsjon på drivstoffprisene samsvarer godt med de reelle
prisene i markedet, og de søker etter en lavest mulig pris. Imidlertid må konsumentene fysisk
oppsøke stasjonene for å oppdatere seg på de reelle prisene, noe som medfører betydelige
søkekostnader. Dette resulterer i at flere konsumenter foretrekker å ta et ikke-optimalt valg
fremfor å investere i søkekostnader.
Studien konkluderer med at innføringen av en statlig prisportal ikke vil legge til rette for
priskoordinering mellom aktørene. Dette begrunnes med at den konkurransefremmende
effekten av en opplyst forbruker veier opp for risikoen for økt priskoordinering. Forklaringen
på dette er at aktørene i markedet allerede er godt opplyst om konkurrentenes priser, så det er
begrenset hvilken nytte de vil ha av transparensen fra en prisportal.