Funksjonshemmede og sysselsetting : blir døve og svaksynte med høyere utdanning undervurdert i arbeidsmarkedet?
Abstract
Sysselsetting er en viktig del av landets økonomi, hvor høg sysselsettingsgrad gir høyt
velferdsnivå. Med en aldrende befolkning og unge som kommer senere inn i arbeidslivet, blir
det norske arbeidsmarkedet preget av færre skattebetalere til å vedlikeholde det norske
velferdssystemet slik vi kjenner det. Med bakgrunn i disse prognosene blir det viktig for
regjeringen å legge til rette for optimal utnyttelse av menneskelige ressurser, og det er bred
enighet i regjeringen om å legge til rette for at individer med funksjonsnedsettelse eller hull i
CV-en blir inkludert i arbeidsmarkedet.
Likevel har sysselsettingsraten for funksjonshemmede vært på stedet hvil de siste 20 årene selv
etter alle tiltakene som inkluderende arbeidsliv-avtalen (IA-avtalen) i 2001 og senest
Inkluderingsdugnaden i 2018. Dette er viktige tiltak som har et konkret mål om å få flere
personer med nedsatt funksjonsevne eller hull i sine CV-er inn på arbeidsmarkedet.
Med min masteroppgave vil fokuset være på å belyse hvordan døve og svaksynte som har
høyere utdanning blir møtt når de skal entré arbeidsmarkedet og hvordan de blir behandlet på
arbeidsplassen i forhold til sine arbeidskollegaer, og om de selv opplever like muligheter for å
oppnå karriere.
Det er ikke mulig å konkludere om funksjonshemningen er en faktor som gjør at de ikke blir
kalt til intervju, selv om enkelthendelser bekrefter dette. Når de blir kalt inn opplever de at
funksjonshemningen blir viet mye oppmerksomhet og i noen tilfeller blir de intervjuet bare
fordi arbeidsgiver er pliktet til det. Når de blir intervjuet av arbeidsgiver som tør å satse,
opplever døve og svaksynte en arbeidshverdag hvor de blir satt samme krav som sine
medarbeidere.
Døve og svaksynte føler at de kan oppnå en karriere gitt at systemet rundt tilretteleggingen kan
levere hva som trengs. En utfordring er den mentale barrieren som blir dannet på grunn av
negative selvbilder som blir bekreftet av arbeidsgiver gjennom dårlige intervjusituasjoner eller
diskriminering på arbeidsplassen.
Den mentale barrieren bekreftes gjennom flere steg - på vei inn i studiet, inn i arbeidslivet og
på arbeidsplassen, enten av ledelse eller kollegaer. Den mentale barrieren kan hemme
karriereutviklingen og potensialet til døve og svaksynte.