Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorTimmermans, Bram
dc.contributor.advisorKunze, Astrid
dc.contributor.authorBerhovde, Martin
dc.date.accessioned2020-09-23T12:49:12Z
dc.date.available2020-09-23T12:49:12Z
dc.date.issued2020
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/2679313
dc.description.abstractSysselsetting er en viktig del av landets økonomi, hvor høg sysselsettingsgrad gir høyt velferdsnivå. Med en aldrende befolkning og unge som kommer senere inn i arbeidslivet, blir det norske arbeidsmarkedet preget av færre skattebetalere til å vedlikeholde det norske velferdssystemet slik vi kjenner det. Med bakgrunn i disse prognosene blir det viktig for regjeringen å legge til rette for optimal utnyttelse av menneskelige ressurser, og det er bred enighet i regjeringen om å legge til rette for at individer med funksjonsnedsettelse eller hull i CV-en blir inkludert i arbeidsmarkedet. Likevel har sysselsettingsraten for funksjonshemmede vært på stedet hvil de siste 20 årene selv etter alle tiltakene som inkluderende arbeidsliv-avtalen (IA-avtalen) i 2001 og senest Inkluderingsdugnaden i 2018. Dette er viktige tiltak som har et konkret mål om å få flere personer med nedsatt funksjonsevne eller hull i sine CV-er inn på arbeidsmarkedet. Med min masteroppgave vil fokuset være på å belyse hvordan døve og svaksynte som har høyere utdanning blir møtt når de skal entré arbeidsmarkedet og hvordan de blir behandlet på arbeidsplassen i forhold til sine arbeidskollegaer, og om de selv opplever like muligheter for å oppnå karriere. Det er ikke mulig å konkludere om funksjonshemningen er en faktor som gjør at de ikke blir kalt til intervju, selv om enkelthendelser bekrefter dette. Når de blir kalt inn opplever de at funksjonshemningen blir viet mye oppmerksomhet og i noen tilfeller blir de intervjuet bare fordi arbeidsgiver er pliktet til det. Når de blir intervjuet av arbeidsgiver som tør å satse, opplever døve og svaksynte en arbeidshverdag hvor de blir satt samme krav som sine medarbeidere. Døve og svaksynte føler at de kan oppnå en karriere gitt at systemet rundt tilretteleggingen kan levere hva som trengs. En utfordring er den mentale barrieren som blir dannet på grunn av negative selvbilder som blir bekreftet av arbeidsgiver gjennom dårlige intervjusituasjoner eller diskriminering på arbeidsplassen. Den mentale barrieren bekreftes gjennom flere steg - på vei inn i studiet, inn i arbeidslivet og på arbeidsplassen, enten av ledelse eller kollegaer. Den mentale barrieren kan hemme karriereutviklingen og potensialet til døve og svaksynte.en_US
dc.language.isonoben_US
dc.subjectstrategi og ledelseen_US
dc.titleFunksjonshemmede og sysselsetting : blir døve og svaksynte med høyere utdanning undervurdert i arbeidsmarkedet?en_US
dc.typeMaster thesisen_US
dc.description.localcodenhhmasen_US


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel