Håndtering av usikkerhet i en digital transformasjon : en kvalitativ casestudie av G2 Ocean
Abstract
En digital transformasjon er en omfattende og ressurskrevende prosess som kan føre til
vesentlig usikkerhet i en organisasjon. Utnyttelsen og integreringen av nye digitale og
teknologiske løsninger blir stadig mer utbredt. Til tross for dette, viser det seg at usikkerhet
knyttet til slike endringsprosesser er et mindre utforsket fenomen innen endringslitteraturen.
Formålet med denne studien er derfor å bidra med ny innsikt til litteraturen gjennom å
identifisere ulike faktorer for usikkerhet, og følgelig avdekke hvordan organisasjoner
håndterer usikkerhet i en digital transformasjon.
Vi har gjennomført en kvalitativ casestudie av en casebedrift i startfasen av en digital
transformasjon. Gjennom en tematisk analyse av et datagrunnlag bestående av åtte
semistrukturerte dybdeintervjuer har vi identifisert en rekke former for usikkerhet. Her har vi
funnet at det er strategisk usikkerhet knyttet organisasjoners fremtidige retning og omgivelser.
Videre har vi funnet strukturell usikkerhet knyttet til ansvarsfordeling, eierskap, prioritering
av prosjekter og endringskapasitet. Vi har også avdekket jobbrelatert usikkerhet knyttet til
jobbsikkerhet, endringer i de ansattes arbeidshverdag og krav til ny kompetanse som følger av
den digitale transformasjonen.
For å håndtere de identifiserte formene for usikkerhet i en digital transformasjon, indikerer
studien at en organisasjon kan ta i bruk ulike grep. Kommunikasjon kan benyttes som et
virkemiddel for å både redusere og å konstruere usikkerhet. Organisasjoner bør beholde en
viss grad av usikkerhet for å skape en etterspørsel etter informasjon, og samtidig redusere
usikkerhet til et nivå som oppgaven definerer som ønskelig. Det er avgjørende at
kommunikasjonen gir betimelig og presis informasjon på en personlig og rik måte, som er
tilpasset et riktig medium. Videre bør en langsiktig strategi utarbeides og inkluderes aktivt i
kommunikasjonen. I tillegg kan involvering av de ansatte bidra til å forankre og å skape
mening rundt endringen, og følgelig redusere motstand gjennom toveiskommunikasjon.
Endringskapasiteten i en digital transformasjon er under et særlig stort press. Roller som en
kommunikasjonsansvarlig og en dedikert endringsansvarlig kan håndtere usikkerheten knyttet
til en presset endringskapasitet. En dedikert endringsansvarlig synes å være spesielt vesentlig
for å håndtere usikkerhet gjennom å drive den digitale transformasjonen fremover og å avlaste
ledelsen.