• norsk
    • English
  • English 
    • norsk
    • English
  • Login
View Item 
  •   Home
  • Norges Handelshøyskole
  • Thesis
  • Master Thesis
  • View Item
  •   Home
  • Norges Handelshøyskole
  • Thesis
  • Master Thesis
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Håndtering av usikkerhet i en digital transformasjon : en kvalitativ casestudie av G2 Ocean

Fjørtoft, Lars Ole Taule; Hjemdal, Maren Helene
Master thesis
Thumbnail
View/Open
masterthesis.pdf (1.776Mb)
URI
https://hdl.handle.net/11250/2680334
Date
2020
Metadata
Show full item record
Collections
  • Master Thesis [3258]
Abstract
En digital transformasjon er en omfattende og ressurskrevende prosess som kan føre til

vesentlig usikkerhet i en organisasjon. Utnyttelsen og integreringen av nye digitale og

teknologiske løsninger blir stadig mer utbredt. Til tross for dette, viser det seg at usikkerhet

knyttet til slike endringsprosesser er et mindre utforsket fenomen innen endringslitteraturen.

Formålet med denne studien er derfor å bidra med ny innsikt til litteraturen gjennom å

identifisere ulike faktorer for usikkerhet, og følgelig avdekke hvordan organisasjoner

håndterer usikkerhet i en digital transformasjon.

Vi har gjennomført en kvalitativ casestudie av en casebedrift i startfasen av en digital

transformasjon. Gjennom en tematisk analyse av et datagrunnlag bestående av åtte

semistrukturerte dybdeintervjuer har vi identifisert en rekke former for usikkerhet. Her har vi

funnet at det er strategisk usikkerhet knyttet organisasjoners fremtidige retning og omgivelser.

Videre har vi funnet strukturell usikkerhet knyttet til ansvarsfordeling, eierskap, prioritering

av prosjekter og endringskapasitet. Vi har også avdekket jobbrelatert usikkerhet knyttet til

jobbsikkerhet, endringer i de ansattes arbeidshverdag og krav til ny kompetanse som følger av

den digitale transformasjonen.

For å håndtere de identifiserte formene for usikkerhet i en digital transformasjon, indikerer

studien at en organisasjon kan ta i bruk ulike grep. Kommunikasjon kan benyttes som et

virkemiddel for å både redusere og å konstruere usikkerhet. Organisasjoner bør beholde en

viss grad av usikkerhet for å skape en etterspørsel etter informasjon, og samtidig redusere

usikkerhet til et nivå som oppgaven definerer som ønskelig. Det er avgjørende at

kommunikasjonen gir betimelig og presis informasjon på en personlig og rik måte, som er

tilpasset et riktig medium. Videre bør en langsiktig strategi utarbeides og inkluderes aktivt i

kommunikasjonen. I tillegg kan involvering av de ansatte bidra til å forankre og å skape

mening rundt endringen, og følgelig redusere motstand gjennom toveiskommunikasjon.

Endringskapasiteten i en digital transformasjon er under et særlig stort press. Roller som en

kommunikasjonsansvarlig og en dedikert endringsansvarlig kan håndtere usikkerheten knyttet

til en presset endringskapasitet. En dedikert endringsansvarlig synes å være spesielt vesentlig

for å håndtere usikkerhet gjennom å drive den digitale transformasjonen fremover og å avlaste

ledelsen.

Contact Us | Send Feedback

Privacy policy
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Service from  Unit
 

 

Browse

ArchiveCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsDocument TypesJournalsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsDocument TypesJournals

My Account

Login

Statistics

View Usage Statistics

Contact Us | Send Feedback

Privacy policy
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Service from  Unit