• norsk
    • English
  • English 
    • norsk
    • English
  • Login
View Item 
  •   Home
  • Norges Handelshøyskole
  • Thesis
  • Master Thesis
  • View Item
  •   Home
  • Norges Handelshøyskole
  • Thesis
  • Master Thesis
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Lønnsomhet blant norske bilforhandlere etter introduksjonen av elbiler : en empirisk studie av hvordan en økning i andel elbiler har påvirket lønnsomheten til bilforhandlere i Norge.

Hestenes, Kristian; Thorsen, Peder
Master thesis
Thumbnail
View/Open
masterthesis.pdf (4.355Mb)
URI
https://hdl.handle.net/11250/2682434
Date
2020
Metadata
Show full item record
Collections
  • Master Thesis [3384]
Abstract
Formålet med denne avhandlingen er å undersøke hvordan det økte elbilsalget i perioden

2008 – 2016 har påvirket lønnsomheten til bilforhandlerne i Norge. Videre ønsket vi å

undersøke hvordan elbilsalget påvirket markedet i sin helhet, samt aktørene som solgte og

ikke solgte elbiler. Etter å ha analysert markedet rundt elbiler og trukket frem det viktigste

teoretiske grunnlaget, kom vi frem til tre hypoteser som skulle hjelpe oss til å besvare

forskningsspørsmålet.

1. Økningen i salg av elbiler har påvirket lønnsomheten til bilforhandlere negativt.

2. Økningen i salg av elbiler har påvirket lønnsomheten til bilforhandlere som selger

elbiler positivt.

3. Økningen i salg av elbiler har påvirket lønnsomheten til bilforhandlere som ikke

selger elbiler negativt.

Vi har fått samtlige data fra Institutt for Samfunns- og Næringslivforskning (SNF), Statistisk

Sentralbyrå (SSB) og NordPool. SNF sin database blir sett på som troverdig og vi ønsker

derfor å benytte datamaterialet som var tilgjengelig. Perioden strekker seg derfor fra 2008-

2016. For å teste dataen har vi valgt å bruke lønnsomhetsmålene: avkastning på totalkapital

(ROA), inntjening før renter, skatt, avskrivninger og nedskrivninger (EBITDA-marginen) og

avkastning på egenkapital (ROE).

For å undersøke forskningsspørsmålet og hypotesene, valgte vi å gjøre tre

regresjonsanalyser. Disse analysene ble sett opp mot hypotesene og resultatene tilsier at økt

elbilsalg fører til en minimal økt lønnsomhet i bilbransjen samlet sett, hos bilforhandlere

som selger elbiler og hos bilforhandlere som ikke selger elbiler. Dermed kunne vi forkaste

hypotese 1 og 3, mens vi beholdt hypotese 2 som er at det økte elbilsalget påvirket

bilforhandlerne som solgte elbiler positivt. Ut ifra resultatene i denne avhandlingen, kan vi

konkludere med at det økte elbilsalget har en positiv marginal effekt på lønnsomheten til

bilforhandlerne i Norge.

Contact Us | Send Feedback

Privacy policy
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Service from  Unit
 

 

Browse

ArchiveCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsDocument TypesJournalsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsDocument TypesJournals

My Account

Login

Statistics

View Usage Statistics

Contact Us | Send Feedback

Privacy policy
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Service from  Unit