Lønnsomhet blant norske bilforhandlere etter introduksjonen av elbiler : en empirisk studie av hvordan en økning i andel elbiler har påvirket lønnsomheten til bilforhandlere i Norge.
Abstract
Formålet med denne avhandlingen er å undersøke hvordan det økte elbilsalget i perioden
2008 – 2016 har påvirket lønnsomheten til bilforhandlerne i Norge. Videre ønsket vi å
undersøke hvordan elbilsalget påvirket markedet i sin helhet, samt aktørene som solgte og
ikke solgte elbiler. Etter å ha analysert markedet rundt elbiler og trukket frem det viktigste
teoretiske grunnlaget, kom vi frem til tre hypoteser som skulle hjelpe oss til å besvare
forskningsspørsmålet.
1. Økningen i salg av elbiler har påvirket lønnsomheten til bilforhandlere negativt.
2. Økningen i salg av elbiler har påvirket lønnsomheten til bilforhandlere som selger
elbiler positivt.
3. Økningen i salg av elbiler har påvirket lønnsomheten til bilforhandlere som ikke
selger elbiler negativt.
Vi har fått samtlige data fra Institutt for Samfunns- og Næringslivforskning (SNF), Statistisk
Sentralbyrå (SSB) og NordPool. SNF sin database blir sett på som troverdig og vi ønsker
derfor å benytte datamaterialet som var tilgjengelig. Perioden strekker seg derfor fra 2008-
2016. For å teste dataen har vi valgt å bruke lønnsomhetsmålene: avkastning på totalkapital
(ROA), inntjening før renter, skatt, avskrivninger og nedskrivninger (EBITDA-marginen) og
avkastning på egenkapital (ROE).
For å undersøke forskningsspørsmålet og hypotesene, valgte vi å gjøre tre
regresjonsanalyser. Disse analysene ble sett opp mot hypotesene og resultatene tilsier at økt
elbilsalg fører til en minimal økt lønnsomhet i bilbransjen samlet sett, hos bilforhandlere
som selger elbiler og hos bilforhandlere som ikke selger elbiler. Dermed kunne vi forkaste
hypotese 1 og 3, mens vi beholdt hypotese 2 som er at det økte elbilsalget påvirket
bilforhandlerne som solgte elbiler positivt. Ut ifra resultatene i denne avhandlingen, kan vi
konkludere med at det økte elbilsalget har en positiv marginal effekt på lønnsomheten til
bilforhandlerne i Norge.