Hva skal til for å lykkes med kategoristyring? : en eksplorativ casestudie av kategoristyring som innkjøpsstrategi
Abstract
Denne masteravhandlingen tar for seg hvordan kategoristyring praktiseres som innkjøpsstrategi i
fem ulike virksomheter. Ettersom innkjøpskostnader er en vesentlig del av totale kostnader, er valg
og strategier for innkjøp svært avgjørende. Dagens marked, med sterkere konkurranse og økte krav
til inntjening, gjør det viktigere enn noen gang å gjøre strategiske og bedre innkjøp. En økende
trend er å ta i bruk kategoristyring, og gjør derfor tema for studien svært aktuelt.
Studiens problemstilling er: «Hva skal til for å lykkes med kategoristyring?». Det er benyttet et
eksplorerende forskningsdesign og en kvalitativ metode, hvor primærdata er innhentet gjennom
dybdeintervjuer. For å svare på oppgavens problemstilling har vi utviklet et konseptuelt
rammeverk med elementer fra kategoristyring som vektlegges i litteraturen. Elementene blir videre
kartlagt og undersøkt i virksomhetene for å drøfte hvorvidt de er avgjørende for å lykkes eller ei.
Det finnes få studier om hvordan virksomheter benytter kategoristyring i praksis, og våre funn vil
i så måte være et bidrag til litteraturen, samt danne et grunnlag for videre forskning. Funn i studien
vil også kunne være av stor nytteverdi for virksomheter som ikke har lykkes med kategoristyring,
eller for virksomheter som vurderer å ta i bruk innkjøpsstrategien.
Funn fra studien viser at enkelte elementer fra rammeverket er svært avgjørende for å lykkes. Disse
elementene er kategorileder, endringsledelse og analysearbeid. Studien finner at dette er områder
som i størst grad skiller virksomhetene som lykkes fra de som ikke gjør det. Øvrige elementer fra
rammeverket fremstår også som betydningsfulle og grunnleggende for å drive med
kategoristyring, men er ikke kritiske elementer for å lykkes.