Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorArve, Malin
dc.contributor.authorElvingdal, Cassandra
dc.contributor.authorUllsgård, Susanne Hillestad
dc.date.accessioned2020-10-13T12:43:12Z
dc.date.available2020-10-13T12:43:12Z
dc.date.issued2020
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/2682481
dc.description.abstractDenne masteravhandlingen tar for seg hvordan kategoristyring praktiseres som innkjøpsstrategi i fem ulike virksomheter. Ettersom innkjøpskostnader er en vesentlig del av totale kostnader, er valg og strategier for innkjøp svært avgjørende. Dagens marked, med sterkere konkurranse og økte krav til inntjening, gjør det viktigere enn noen gang å gjøre strategiske og bedre innkjøp. En økende trend er å ta i bruk kategoristyring, og gjør derfor tema for studien svært aktuelt. Studiens problemstilling er: «Hva skal til for å lykkes med kategoristyring?». Det er benyttet et eksplorerende forskningsdesign og en kvalitativ metode, hvor primærdata er innhentet gjennom dybdeintervjuer. For å svare på oppgavens problemstilling har vi utviklet et konseptuelt rammeverk med elementer fra kategoristyring som vektlegges i litteraturen. Elementene blir videre kartlagt og undersøkt i virksomhetene for å drøfte hvorvidt de er avgjørende for å lykkes eller ei. Det finnes få studier om hvordan virksomheter benytter kategoristyring i praksis, og våre funn vil i så måte være et bidrag til litteraturen, samt danne et grunnlag for videre forskning. Funn i studien vil også kunne være av stor nytteverdi for virksomheter som ikke har lykkes med kategoristyring, eller for virksomheter som vurderer å ta i bruk innkjøpsstrategien. Funn fra studien viser at enkelte elementer fra rammeverket er svært avgjørende for å lykkes. Disse elementene er kategorileder, endringsledelse og analysearbeid. Studien finner at dette er områder som i størst grad skiller virksomhetene som lykkes fra de som ikke gjør det. Øvrige elementer fra rammeverket fremstår også som betydningsfulle og grunnleggende for å drive med kategoristyring, men er ikke kritiske elementer for å lykkes.en_US
dc.language.isonoben_US
dc.subjectøkonomisk styringen_US
dc.titleHva skal til for å lykkes med kategoristyring? : en eksplorativ casestudie av kategoristyring som innkjøpsstrategien_US
dc.typeMaster thesisen_US
dc.description.localcodenhhmasen_US


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel