Bensinstasjonsbransjens møte med endrede forbrukertrender i markedet
Abstract
Formålet med utredningen er å studere hva bensinstasjonsbransjen kan gjøre i tiden fremover
for å møte endrede forbrukertrender i markedet. For å besvare forskningsspørsmålet er det
gjennomført fem kvalitative dybdeintervjuer med sentrale aktører i bensinstasjonsbransjen
og en kvantitativ spørreundersøkelse av bensinstasjoners kunder.
Utredningen tar utgangspunkt i fem forbrukertrender; elbiler, sunnhet, tidsklemma, bærekraft
og høye forventninger. Disse forbrukertrendene er nøye utvalgt etter en
litteraturgjennomgang og etter intervjuer med bransjen. Sentrale funn fra studiet viser at elbil
er en økende trend og at dagens forbrukere er svært opptatt av å opprettholde et sunt
kosthold. Dagens forbrukere har også mindre tid tilgjengelig i hverdagen, er mer opptatt av å
ta bærekraftige valg og har høye forventninger til omgivelsene.
Utredningen legger frem forslag til hva bensinstasjonsbransjen kan gjøre for å møte disse
endrede forbrukertrendene. Forslag for tilrettelegging for elbilister er å håndtere
køproblematikk ved hurtiglading. Dette kan gjøres ved å blant annet få på plass en online
ladeoversikt over hurtigladere, et tydelig køsystem, flere hurtigladere, samt mer effektive
hurtigladere. Forslag for å møte forbrukertrenden sunnhet er å tilby et større utvalg av sunn
mat. Videre er det viktig å synliggjøre dette tilbudet på en måte som påvirker forbrukere til å
gå til innkjøp av de sunne alternativene. Tidsbesparende konsepter som klikk-og-hent, takeaway
og ready-to-heat blir foreslått for å tilrettelegge for forbrukere med dårlig tid, samt det
å ta i bruk teknologi i betalings- og bestillingsløsninger. For å møte forbrukernes økende
interesse for bærekraft, foreslås det å ta inn flere vegetarretter og å benytte lokale og
kortreise råvarer. Grønne produkter bør også merkes og flere produkter bør pakkes i
miljøvennlig emballasje. Bransjen har også mulighet til å tilby mer miljøvennlig drivstoff og
investere i svanemerkede vaskehaller. For å møte forbrukernes høye forventninger foreslås
det å tilby mat av høy kvalitet og å gjøre kioskbesøket til en opplevelse. Personlig tilpasning
med personaliserte tilbud og større utnyttelse av lojalitetsprogram anbefales også.
Bensinstasjonsbransjen må også forsøke å endre forbrukernes holdninger og vise at de er en
bransje i endring. Dette gjøres ved å kalle seg energistasjoner, samt å flytte fokuset fra et
bilfokus over til et kundefokus.