• norsk
    • English
  • norsk 
    • norsk
    • English
  • Logg inn
Vis innførsel 
  •   Hjem
  • Norges Handelshøyskole
  • Thesis
  • Master Thesis
  • Vis innførsel
  •   Hjem
  • Norges Handelshøyskole
  • Thesis
  • Master Thesis
  • Vis innførsel
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Bensinstasjonsbransjens møte med endrede forbrukertrender i markedet

Bjertnes, Ingeborg; Kaldbekken, Maria Cyrus
Master thesis
Thumbnail
Åpne
masterthesis.pdf (2.501Mb)
Permanent lenke
https://hdl.handle.net/11250/2682600
Utgivelsesdato
2020
Metadata
Vis full innførsel
Samlinger
  • Master Thesis [3749]
Sammendrag
Formålet med utredningen er å studere hva bensinstasjonsbransjen kan gjøre i tiden fremover

for å møte endrede forbrukertrender i markedet. For å besvare forskningsspørsmålet er det

gjennomført fem kvalitative dybdeintervjuer med sentrale aktører i bensinstasjonsbransjen

og en kvantitativ spørreundersøkelse av bensinstasjoners kunder.

Utredningen tar utgangspunkt i fem forbrukertrender; elbiler, sunnhet, tidsklemma, bærekraft

og høye forventninger. Disse forbrukertrendene er nøye utvalgt etter en

litteraturgjennomgang og etter intervjuer med bransjen. Sentrale funn fra studiet viser at elbil

er en økende trend og at dagens forbrukere er svært opptatt av å opprettholde et sunt

kosthold. Dagens forbrukere har også mindre tid tilgjengelig i hverdagen, er mer opptatt av å

ta bærekraftige valg og har høye forventninger til omgivelsene.

Utredningen legger frem forslag til hva bensinstasjonsbransjen kan gjøre for å møte disse

endrede forbrukertrendene. Forslag for tilrettelegging for elbilister er å håndtere

køproblematikk ved hurtiglading. Dette kan gjøres ved å blant annet få på plass en online

ladeoversikt over hurtigladere, et tydelig køsystem, flere hurtigladere, samt mer effektive

hurtigladere. Forslag for å møte forbrukertrenden sunnhet er å tilby et større utvalg av sunn

mat. Videre er det viktig å synliggjøre dette tilbudet på en måte som påvirker forbrukere til å

gå til innkjøp av de sunne alternativene. Tidsbesparende konsepter som klikk-og-hent, takeaway

og ready-to-heat blir foreslått for å tilrettelegge for forbrukere med dårlig tid, samt det

å ta i bruk teknologi i betalings- og bestillingsløsninger. For å møte forbrukernes økende

interesse for bærekraft, foreslås det å ta inn flere vegetarretter og å benytte lokale og

kortreise råvarer. Grønne produkter bør også merkes og flere produkter bør pakkes i

miljøvennlig emballasje. Bransjen har også mulighet til å tilby mer miljøvennlig drivstoff og

investere i svanemerkede vaskehaller. For å møte forbrukernes høye forventninger foreslås

det å tilby mat av høy kvalitet og å gjøre kioskbesøket til en opplevelse. Personlig tilpasning

med personaliserte tilbud og større utnyttelse av lojalitetsprogram anbefales også.

Bensinstasjonsbransjen må også forsøke å endre forbrukernes holdninger og vise at de er en

bransje i endring. Dette gjøres ved å kalle seg energistasjoner, samt å flytte fokuset fra et

bilfokus over til et kundefokus.

Kontakt oss | Gi tilbakemelding

Personvernerklæring
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Levert av  Unit
 

 

Bla i

Hele arkivetDelarkiv og samlingerUtgivelsesdatoForfattereTitlerEmneordDokumenttyperTidsskrifterDenne samlingenUtgivelsesdatoForfattereTitlerEmneordDokumenttyperTidsskrifter

Min side

Logg inn

Statistikk

Besøksstatistikk

Kontakt oss | Gi tilbakemelding

Personvernerklæring
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Levert av  Unit