Rollen som bærekraftsansvarlig i Norge : hvordan kan de oppnå innflytelse? : en studie av bærekraftsansvarlige i norske virksomheter
Abstract
Verden står i dag overfor store utfordringer knyttet til bærekraftig utvikling. Det forventes i
økende grad at virksomheter bidrar til å løse utfordringene og i den forbindelse har mange
opprettet egne stillinger som arbeider med bærekraft. Det eksisterer foreløpig lite forskning
tilknyttet hvordan rollen som bærekraftsansvarlig ser ut, og hvordan de oppnår innflytelse i
virksomheten. Formålet med denne oppgaven er å bidra til et mer helhetlig bilde av rollen til
bærekraftsansvarlige og hvordan den varierer med virksomheters bærekraftsstadier. Videre
undersøkes det hvilke relasjonelle og strukturelle faktorer som er viktige for at
bærekraftsansvarlige kan oppnå innflytelse gjennom positiv oppmerksomhet fra toppledelsen i
virksomheter. I tillegg utforskes det hvordan disse faktorene og positiv oppmerksomhet til
bærekraft fra toppledelsen varierer mellom virksomheters bærekraftsstadier. Resultater og
analyser baseres på en kvantitativ spørreundersøkelse med 120 respondenter fra norske
virksomheter.
I forbindelse med bærekraftsansvarlig sin rolle ble det funnet at graden av bærekraftsrelatert
arbeidserfaring er høyere og deres relasjonelle posisjon sterkere når virksomheten befinner seg
på et høyere bærekraftsstadie. Bærekraftsansvarliges tidsbruk på ulike ansvarsområder ble også
vist å variere mellom de tre bærekraftsstadiene. På etterlevelses- og effektivitetsstadiet ble det
brukt mest tid på kontrollorienterte områder, mens på innovasjonsstadiet ble det brukt mer tid
på strategiorienterte områder. I tillegg ble det funnet at de relasjonelle faktorene var viktigst for
at bærekraftsansvarlige kan oppnå innflytelse i en virksomhet. Videre ble det tatt utgangspunkt
i tre ulike former for positiv oppmerksomhet som bærekraft kan motta fra toppledelsen i
virksomheter. Det ble avdekket at den mottatte relative og støttende oppmerksomhetstypen er
høyere når virksomheten befinner seg på et høyt bærekraftsstadie sammenlignet med et lavere
bærekraftsstadie. Synlig oppmerksomhet varierte imidlertid kun statistisk signifikant mellom
to av stadiene. Samlet sett økte graden av mottatt positiv oppmerksomhet til bærekraft med
hvert bærekraftsstadie, noe som indikerer at bærekraftsansvarlig har mer innflytelse når
virksomheten befinner seg på et høyere bærekraftsstadie.