Todelt aktivitet i formelle kompetansenettverk : En kvalitativ studie gjennomført i Direktoratet for Arbeidstilsyn
Master thesis
Permanent lenke
http://hdl.handle.net/11250/276139Utgivelsesdato
2014Metadata
Vis full innførselSamlinger
- Master Thesis [4487]
Sammendrag
Denne maste
r
utredningen omhandler kunnskapsdeling og
arbeid med
pålagte oppgaver
i
kompetansenettverk i Direktoratet for Arbeidstilsyn. Majoriteten av
Arbeidstilsynets
ansatte
er kunnskapsarbeidere som
utfører
tilsynsaktivitet
og tilhører region
alt plasserte tilsynskontor
.
Kompetansenettverk er et virkemiddel Arbeidstilsyn
et
har innført
for å
fremme
kunnskapsdeling o
g kompetanseutvikling i etaten.
Tidligere forskning fokuserer på
tradisjonelle kunnskapsnettverk
hvor hovedfokuset er at nettverksme
dlemmene dele
r
erfaringer og utveksle
r
kunnskap. Vi ønsker med denne utredningen å ta
forskningen
et
skritt
videre, og belyse hvilke faktorer som påvirker aktiviteten i nettverk som både fokuserer på
tradisjone
ll
kunnskapsdeling og utfører konkrete
oppgave
r
pålagt av
organisasjonsledelsen.
Studien har et utforskende design, og datagrunnlag
et
er basert på kvalitativ metode.
Vi
gjennomførte
19
semistrukturerte intervjuer
med
representanter
fra regionledelsen
i utvalgte
regioner
og
nettverks
koordinatorer for
ulike kompetansenettverk.
Fordelen med
semistrukturert intervju
er at det ga oss
muligheten til å gå dy
pere inn på de temaene vi ønsket
å se nærmere på
i
studien.
Vi har i vår studie funnet flere ulike faktorer som påvirker a
ktiviteten i kompetansenettverk
,
hvorav de
viktigste
presenteres
her
. Regionen
e
s oppfatning av hva
formålet med
kompetansenettverk
er,
har stor betydning for hvordan de regionale komp
etansenettverkene er
organisert, og derfor også aktiviteten i nettverkene.
Store nettverk gir bredere faglige
diskusjoner med
nye
spørsmål
og vinklinger. Små nettverk er lettere å
koordinere
og jobber
mer effektivt
med
oppgaver
.
F
rivillig medlemskap
kan
føre til dedikerte medlemmer, eller
medlemmer som kun ønsker å få kunnskap og
ikke bidra
med egne erfaringer
. Dersom det
stilles krav
om
høy fagkompetanse
for
nettverks
medlemskap
er det lettere
for nettverket
å
jobbe med
faglige
oppgaver
. Samarbeid mellom nettverkskoordinatorene kan føre til økt
tverrfaglig kompetanse hos nettverks
medlemmene, men også at koordinatorene løser flere
oppgaver
uten å involvere
nettverk
et
.
Vi
fant
sterk sammen
heng mellom enkelte faktorer
.
Hva
som oppfattes som de regionale
kompetansenettverkenes formål ser ut til å legge grunnlaget for flere
faktorer
.