dc.description.abstract | Denne studien supplerer litteraturen som forsøker å kvantifiserer subsidien for banker som
anses som ”too big to fail” (TBTF). TBTF er en forventning i markedet om at myndighetene
ikke vil la systemviktige banker gå konkurs. Forventningen refereres til som en implisitt
statsgaranti, - implisitt fordi myndighetene ikke har lovet ex ante at de vil handle. TBTFsubsidien
gjør at systemviktige bankers finansieringskostnader ikke reflekterer deres faktiske
risikotaking. Kreditorene vil være villige til å yte lån til banken til en lavere kostnad enn de
ellers ville ha gjort. Hovedhensikten vår er å se på utviklingen i TBTF-subsidien i perioden
2008 til 2013 i det europeiske bankmarkedet. Tidligere studier har hovedsakelig fokusert på
finansielle institusjoner i USA. I tillegg undersøker de fleste studier en periode frem til 2011
eller tidligere. Vi synes at årene etter finanskrisen er spesielt interessante på grunn av
utviklingen av det nye kriseløsingsregimet i Europa.
Vi estimerer TBTF-subsidien basert på to ulike metoder. Begge metodene estimerer
subsidien som en reduksjon i store bankers finansieringskostnader som følge av
forventninger om at disse vil bli reddet av myndighetene i krisetider. Vi bruker bankenes
CDS-spreader som et anslag på deres finansieringskostnader. Små banker antas å finansiere
seg til en kostnad som reflekterer deres faktiske risikotaking. Resultatene fra begge
metodene viser at store banker har lavere finansieringskostnader som følge av en implisitt
statsgaranti. Den gjennomsnittlige subsidien for hele perioden varierer mellom 42 og 99
basispunkter, avhengig av hvilken metode som benyttes. Estimatene innen hver metode er
imidlertid robuste overfor ulike estimeringsprosedyrer og seleksjonskriterier for
kategorisering av store banker. Vi viser utviklingen i TBTF-subsidien for hvert år i perioden
ved begge metodene, både i basispunkter og i milliarder euro. Et interessant aspekt ved
analysen er at subsidien, basert på begge metodene, har vært relativt høy i 2012 og 2013.
Dette kan reflektere markedsuro som følge av statsgjeldskrisen i Europa, heller enn
mislykkede forsøk på nye reguleringer. | nb_NO |