• norsk
    • English
  • norsk 
    • norsk
    • English
  • Logg inn
Vis innførsel 
  •   Hjem
  • Norges Handelshøyskole
  • Thesis
  • Master Thesis
  • Vis innførsel
  •   Hjem
  • Norges Handelshøyskole
  • Thesis
  • Master Thesis
  • Vis innførsel
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Er et omsetningskrav for biodrivstoff et kostnadseffektivt klimatiltak? : en empirisk analyse av priseffekten ved biodieselinnblanding i autodiesel

Einarsdottir, Iris Eva; Osen, Julie
Master thesis
Thumbnail
Åpne
masterthesis.pdf (1.255Mb)
Permanent lenke
https://hdl.handle.net/11250/2768808
Utgivelsesdato
2021
Metadata
Vis full innførsel
Samlinger
  • Master Thesis [3762]
Sammendrag
Det er innført en rekke politiske klimatiltak i veitrafikken for å nå målet om 45%

utslippsreduksjon i ikke-kvotepliktig sektor. Omsetningskrav for biodrivstoff i veitrafikken

er et satsingsområde innen klimapolitikken for å nå det fastsatte målet. Tidligere

forskning har beregnet kostnadseffekten av et omsetningskrav basert på prisprognoser for

biodrivstoff, og har dermed ikke kvantifisert endringen i konsument- og produsentoverskudd

ved innblanding av biodrivstoff i fossil drivstoff. Vi benytter metoden Instrumented

Difference-in-Differences for å estimere pumpepris-effekten ved innblanding av biodiesel

i autodiesel for å evaluere kostnadseffektiviteten av et omsetningskrav i veitrafikken og

i Forsvaret. Vi finner at 1 prosentpoeng økning i innblandet biodiesel i autodiesel øker

pumpeprisen per liter, korrigert for avgifter og tilhørende merverdiavgift, med 2,13%,

tilsvarende en økning i gjennomsnittlig pumpepris i 2019 på 0,20 kroner. Vi beregner en

tiltakskostnad for et omsetningskrav på 15% i veitrafikken og i Forsvaret, på henholdsvis

4714 kroner og 5560 kroner per unngått tonn CO2-ekvivalenter. Våre funn indikerer

at et omsetningskrav i veitrafikken er mer kostnadseffektivt enn et omsetningskrav i

Forsvaret og mer kostnadseffektivt enn elbilpolitikken fram til 2023. Sammenlignet med

elbilpolitikken på sikt, salgsrabatt for hybridbiler og kvoteprisen, er omsetningskrav i

veitrafikken et mindre kostnadseffektivt klimatiltak.

Kontakt oss | Gi tilbakemelding

Personvernerklæring
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Levert av  Unit
 

 

Bla i

Hele arkivetDelarkiv og samlingerUtgivelsesdatoForfattereTitlerEmneordDokumenttyperTidsskrifterDenne samlingenUtgivelsesdatoForfattereTitlerEmneordDokumenttyperTidsskrifter

Min side

Logg inn

Statistikk

Besøksstatistikk

Kontakt oss | Gi tilbakemelding

Personvernerklæring
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Levert av  Unit