dc.description.abstract | Det er innført en rekke politiske klimatiltak i veitrafikken for å nå målet om 45%
utslippsreduksjon i ikke-kvotepliktig sektor. Omsetningskrav for biodrivstoff i veitrafikken
er et satsingsområde innen klimapolitikken for å nå det fastsatte målet. Tidligere
forskning har beregnet kostnadseffekten av et omsetningskrav basert på prisprognoser for
biodrivstoff, og har dermed ikke kvantifisert endringen i konsument- og produsentoverskudd
ved innblanding av biodrivstoff i fossil drivstoff. Vi benytter metoden Instrumented
Difference-in-Differences for å estimere pumpepris-effekten ved innblanding av biodiesel
i autodiesel for å evaluere kostnadseffektiviteten av et omsetningskrav i veitrafikken og
i Forsvaret. Vi finner at 1 prosentpoeng økning i innblandet biodiesel i autodiesel øker
pumpeprisen per liter, korrigert for avgifter og tilhørende merverdiavgift, med 2,13%,
tilsvarende en økning i gjennomsnittlig pumpepris i 2019 på 0,20 kroner. Vi beregner en
tiltakskostnad for et omsetningskrav på 15% i veitrafikken og i Forsvaret, på henholdsvis
4714 kroner og 5560 kroner per unngått tonn CO2-ekvivalenter. Våre funn indikerer
at et omsetningskrav i veitrafikken er mer kostnadseffektivt enn et omsetningskrav i
Forsvaret og mer kostnadseffektivt enn elbilpolitikken fram til 2023. Sammenlignet med
elbilpolitikken på sikt, salgsrabatt for hybridbiler og kvoteprisen, er omsetningskrav i
veitrafikken et mindre kostnadseffektivt klimatiltak. | en_US |