Ønsket om å hjelpe : en viktig driver for innovasjon? : en kvalitativ studie av betydningen prososial motivasjon har for innovasjon
Abstract
I et marked med stadig endrede konkurransevilkår, kundepreferanser, teknologi og
forventninger, legges det et større press på organisasjoner om å finne nye, gode
løsninger. Dette fordrer innovasjon. Innovasjon handler om hvordan organisasjoner evner
å implementere ideer som genereres av individer i organisasjonen. Det er derfor nyttig å
vite hva som motiverer individene i organisasjonen til å være innovative. En av retningene
innen forskningen foreslår at prososial motivasjon, som kort fortalt er individers ønske om
å hjelpe andre, kan være en viktig motivasjonsfaktor i denne sammenhengen.
Denne studien undersøker hvilken betydning prososial motivasjon har for innovasjon.
Vi benytter data som er innsamlet gjennom semistrukturerte kvalitative intervjuer av
11 innovasjon-studenter. Intervjuene bestod av tre deler; tradisjonelle intervjuspørsmål,
selvrapportert prososial motivasjon og scenarier.
Vi finner at prososial motivasjon ofte er til stede som en grunnleggende driver for innovasjon.
Videre finner vi at prososial motivasjon er av særlig betydning dersom individers prososiale
motivasjon samsvarer med organisasjonens mission. Samtidig indikerer studien at prososial
motivasjon ikke er den eneste driveren for innovasjon. Prososial motivasjon kan ofte opptre
som en del av et større og mer sammensatt motivasjonsgrunnlag, blant annet i kombinasjon
med indre og ytre motivasjon.
Denne studien kan være relevant for organisasjoner som søker en bedre forståelse av hva
som motiverer ansatte til å bidra i innovasjonsprosesser. Basert på funnene impliserer
studien at det er en fordel dersom innovatører kan arbeide med prosjekter der deres
prososiale motivasjon er rettet mot samme mål som organisasjonens mission. Samtidig er
den prososiale motivasjonen kun en del av et sammensatt motivasjonsgrunnlag, og det
er derfor nødvendig å være bevisst på å ivareta indre motivasjon og anerkjennende ytre
motivasjon da disse vurderes som mer sentrale for motivasjonens helhet.