Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorSchei, Vidar
dc.contributor.advisorSandvik, Alexander Madsen
dc.contributor.authorArnesen, Martin Kristoffer
dc.contributor.authorØstby, Inger-Andrea
dc.date.accessioned2021-08-17T12:56:47Z
dc.date.available2021-08-17T12:56:47Z
dc.date.issued2021
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/2768913
dc.description.abstractI et marked med stadig endrede konkurransevilkår, kundepreferanser, teknologi og forventninger, legges det et større press på organisasjoner om å finne nye, gode løsninger. Dette fordrer innovasjon. Innovasjon handler om hvordan organisasjoner evner å implementere ideer som genereres av individer i organisasjonen. Det er derfor nyttig å vite hva som motiverer individene i organisasjonen til å være innovative. En av retningene innen forskningen foreslår at prososial motivasjon, som kort fortalt er individers ønske om å hjelpe andre, kan være en viktig motivasjonsfaktor i denne sammenhengen. Denne studien undersøker hvilken betydning prososial motivasjon har for innovasjon. Vi benytter data som er innsamlet gjennom semistrukturerte kvalitative intervjuer av 11 innovasjon-studenter. Intervjuene bestod av tre deler; tradisjonelle intervjuspørsmål, selvrapportert prososial motivasjon og scenarier. Vi finner at prososial motivasjon ofte er til stede som en grunnleggende driver for innovasjon. Videre finner vi at prososial motivasjon er av særlig betydning dersom individers prososiale motivasjon samsvarer med organisasjonens mission. Samtidig indikerer studien at prososial motivasjon ikke er den eneste driveren for innovasjon. Prososial motivasjon kan ofte opptre som en del av et større og mer sammensatt motivasjonsgrunnlag, blant annet i kombinasjon med indre og ytre motivasjon. Denne studien kan være relevant for organisasjoner som søker en bedre forståelse av hva som motiverer ansatte til å bidra i innovasjonsprosesser. Basert på funnene impliserer studien at det er en fordel dersom innovatører kan arbeide med prosjekter der deres prososiale motivasjon er rettet mot samme mål som organisasjonens mission. Samtidig er den prososiale motivasjonen kun en del av et sammensatt motivasjonsgrunnlag, og det er derfor nødvendig å være bevisst på å ivareta indre motivasjon og anerkjennende ytre motivasjon da disse vurderes som mer sentrale for motivasjonens helhet.en_US
dc.language.isonoben_US
dc.subjectstrategi og ledelseen_US
dc.titleØnsket om å hjelpe : en viktig driver for innovasjon? : en kvalitativ studie av betydningen prososial motivasjon har for innovasjonen_US
dc.typeMaster thesisen_US
dc.description.localcodenhhmasen_US


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel