Fra bensinstasjon til energistasjon : en empirisk studie av hurtigladetilbudet på bensinstasjoner
Abstract
Et landsdekkende ladenettverk er den siste brikken som må på plass for å sikre en sømløs
overgang til elektriske kjøretøy og komme nærmere målet om en helelektrifisering av
bilparken innen 2025. Bensinstasjonsbransjen kan spille en avgjørende rolle i dette arbeidet,
men økonomiske barrierer og manglende insentiver hindrer bensinstasjonene i å investere i
hurtiglading. Vi ønsker å bidra med forskning som gir innsikt i hvordan bensinstasjonene kan
bli lønnsomme energistasjoner. Formålet med denne utredningen er å undersøke hvordan
hurtigladetilbudet påvirker bensinstasjonenes lønnsomhet gjennom fire dimensjoner; salg av
kioskvarer, nærheten til bransjenære konkurrenter, stasjonens lokasjon og organiseringen av
ladetilbudet.
For å besvare forskningsspørsmålet ble det gjennomført en kvantitativ spørreundersøkelse
tilsendt til Virkes medlemsbase bestående av stasjonsdrivere med og uten hurtigladetilbud. Et
perseptuelt måltall ble konstruert basert på stasjonsdrivernes oppfattelse av lønnsomhet. Til
sammen søker vi svar på fire spørsmål angående de ovennevnte dimensjonene ved å
utvikle hypoteser som testes med statistisk inferens.
De sentrale funnene er at bensinstasjoner med et hurtigladetilbud ikke opplever høyere
kiosksalg enn bensinstasjoner uten hurtiglading. I forlengelsen opplever de heller ikke høyere
salg innenfor kategorien matservering. Det er kun for varekategoriene bakevarer, drikkevarer
og tobakk vi finner en forskjell mellom de to gruppene. Videre finner studien at andelen
handlende ladekunder ikke bare påvirker bensinstasjonens omsetning, men også lønnsomhet.
Når det gjelder bensinstasjonens nærhet til bransjenære konkurrenter viser våre funn at
nærheten til en fast food-kjede eller et kjøpesenter fører til at elbilistene handler mindre i
kiosken enn drivstoff-kundene. Generelt fører flere servicetilbud i nærheten til lavere
lønnsomhet. Videre er samlet etterspørsel etter hurtiglading funnet å være avhengig av
hvorvidt stasjonen er lokalisert i et område med spredt bebyggelse (distrikt), og har betydning
for bensinstasjonens lønnsomhet. Som et siste ledd av undersøkelsen kan svarene fra
respondentene tyde på at organiseringen av hurtigladetilbudet har en betydning for
bensinstasjonens markedsføringsaktiviteter.
Funnene leder til anbefalinger for fremtidens bensinstasjon, herunder hvordan de kan øke
kiosksalget, møte konkurransen og utbedre sine markedsføringsaktiviteter. A nationwide charging network is the last piece that must be in place to ensure a seamless
transition to electric vehicles and get closer to the goal of a complete electrification of the car
fleet by 2025. The petrol station industry can play a crucial role in this work, but financial
barriers and lack of incentives prevent petrol stations from investing in fast charging solutions.
With this thesis, we aim to contribute with research that provides insight into how petrol
stations can become profitable energy stations. The purpose is to investigate how a fast
charging offer affects the petrol stations' profitability through four dimensions; sales of
convenience goods, proximity to competitors, the station's location and the organization of the
charging offer.
To answer the research question, a quantitative survey was conducted and distributed to the
members of Virke Servicehandel. A perceptual assessment of profitability was constructed
based on the station retailer’s perception. We seek answers to four questions regarding the
above dimensions by developing hypotheses that are tested with statistical inference.
The key findings are that petrol stations with a fast charging offer do not experience higher
convenience sales than petrol stations without fast charging offers. Furthermore, these stations
do not experience higher sales in the food service category. We find a difference between the
two station groups’ for the product categories baked goods, beverages and tobacco. Moreover,
the proportion of charging customers who spends time in the convenience store not only
affects the petrol station's turnover, but also profitability. Our findings also show that the
proximity to a fast food chain or a shopping centre implies that EV driving customers shops
less at the convenience store than fuel customers. In general, more service offerings in the
vicinity lead to lower profitability. Furthermore, the total demand for fast charging has been
found to depend on whether the station is located in a district area. This has an impact on the
petrol station's profitability. Additionally, the answers from the respondents may indicate that
the organization of the fast charging offer matters for the petrol station's marketing activities.
Our findings lead to recommendations for the future of petrol stations, including how they can
increase convenience sales, meet the competition and improve their marketing activities.