Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorJuranek, Steffen
dc.contributor.authorSollie, Ida Engdal
dc.contributor.authorKafili, Negin
dc.date.accessioned2021-08-18T07:56:39Z
dc.date.available2021-08-18T07:56:39Z
dc.date.issued2021
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/2769991
dc.description.abstractEt landsdekkende ladenettverk er den siste brikken som må på plass for å sikre en sømløs overgang til elektriske kjøretøy og komme nærmere målet om en helelektrifisering av bilparken innen 2025. Bensinstasjonsbransjen kan spille en avgjørende rolle i dette arbeidet, men økonomiske barrierer og manglende insentiver hindrer bensinstasjonene i å investere i hurtiglading. Vi ønsker å bidra med forskning som gir innsikt i hvordan bensinstasjonene kan bli lønnsomme energistasjoner. Formålet med denne utredningen er å undersøke hvordan hurtigladetilbudet påvirker bensinstasjonenes lønnsomhet gjennom fire dimensjoner; salg av kioskvarer, nærheten til bransjenære konkurrenter, stasjonens lokasjon og organiseringen av ladetilbudet. For å besvare forskningsspørsmålet ble det gjennomført en kvantitativ spørreundersøkelse tilsendt til Virkes medlemsbase bestående av stasjonsdrivere med og uten hurtigladetilbud. Et perseptuelt måltall ble konstruert basert på stasjonsdrivernes oppfattelse av lønnsomhet. Til sammen søker vi svar på fire spørsmål angående de ovennevnte dimensjonene ved å utvikle hypoteser som testes med statistisk inferens. De sentrale funnene er at bensinstasjoner med et hurtigladetilbud ikke opplever høyere kiosksalg enn bensinstasjoner uten hurtiglading. I forlengelsen opplever de heller ikke høyere salg innenfor kategorien matservering. Det er kun for varekategoriene bakevarer, drikkevarer og tobakk vi finner en forskjell mellom de to gruppene. Videre finner studien at andelen handlende ladekunder ikke bare påvirker bensinstasjonens omsetning, men også lønnsomhet. Når det gjelder bensinstasjonens nærhet til bransjenære konkurrenter viser våre funn at nærheten til en fast food-kjede eller et kjøpesenter fører til at elbilistene handler mindre i kiosken enn drivstoff-kundene. Generelt fører flere servicetilbud i nærheten til lavere lønnsomhet. Videre er samlet etterspørsel etter hurtiglading funnet å være avhengig av hvorvidt stasjonen er lokalisert i et område med spredt bebyggelse (distrikt), og har betydning for bensinstasjonens lønnsomhet. Som et siste ledd av undersøkelsen kan svarene fra respondentene tyde på at organiseringen av hurtigladetilbudet har en betydning for bensinstasjonens markedsføringsaktiviteter. Funnene leder til anbefalinger for fremtidens bensinstasjon, herunder hvordan de kan øke kiosksalget, møte konkurransen og utbedre sine markedsføringsaktiviteter.en_US
dc.description.abstractA nationwide charging network is the last piece that must be in place to ensure a seamless transition to electric vehicles and get closer to the goal of a complete electrification of the car fleet by 2025. The petrol station industry can play a crucial role in this work, but financial barriers and lack of incentives prevent petrol stations from investing in fast charging solutions. With this thesis, we aim to contribute with research that provides insight into how petrol stations can become profitable energy stations. The purpose is to investigate how a fast charging offer affects the petrol stations' profitability through four dimensions; sales of convenience goods, proximity to competitors, the station's location and the organization of the charging offer. To answer the research question, a quantitative survey was conducted and distributed to the members of Virke Servicehandel. A perceptual assessment of profitability was constructed based on the station retailer’s perception. We seek answers to four questions regarding the above dimensions by developing hypotheses that are tested with statistical inference. The key findings are that petrol stations with a fast charging offer do not experience higher convenience sales than petrol stations without fast charging offers. Furthermore, these stations do not experience higher sales in the food service category. We find a difference between the two station groups’ for the product categories baked goods, beverages and tobacco. Moreover, the proportion of charging customers who spends time in the convenience store not only affects the petrol station's turnover, but also profitability. Our findings also show that the proximity to a fast food chain or a shopping centre implies that EV driving customers shops less at the convenience store than fuel customers. In general, more service offerings in the vicinity lead to lower profitability. Furthermore, the total demand for fast charging has been found to depend on whether the station is located in a district area. This has an impact on the petrol station's profitability. Additionally, the answers from the respondents may indicate that the organization of the fast charging offer matters for the petrol station's marketing activities. Our findings lead to recommendations for the future of petrol stations, including how they can increase convenience sales, meet the competition and improve their marketing activities.en_US
dc.language.isonoben_US
dc.subjectstrategi og ledelseen_US
dc.subjectøkonomisk styringen_US
dc.titleFra bensinstasjon til energistasjon : en empirisk studie av hurtigladetilbudet på bensinstasjoneren_US
dc.typeMaster thesisen_US
dc.description.localcodenhhmasen_US


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel