Outsourcing av tjenester i NHO Luftfart : hvor utbredt er det og hvilke faktorer påvirker outsourcingsbeslutningen?
Abstract
Formålet med denne utredningen er å kartlegge omfanget av outsourcing blant
virksomhetene i NHO luftfart, samt prøve å forstå hvilke faktorer som kan være med å
forklare ulik grad av outsourcing.
Analysen er basert på besvarelser fra et egenutviklet spørreskjema som ble sendt ut via mail
til medlemmene i NHO Luftfart. For å analysere besvarelsene har vi tatt utgangspunkt i både
internasjonal og nasjonal, og empirisk og teoretisk forskning på outsourcing. Resultatene
indikerer at outsourcing er utbredt blant virksomhetene i NHO luftfart, men at det er
forskjeller i grad av outsourcing mellom de ulike virksomhetstypene.
Vi har sett nærmere på vurderinger av strategiske og økonomiske faktorer, disse faktorene
har vi delt inn i ulike gevinster og risikofaktorer knyttet til outsourcing. Videre har vi
undersøkt variasjoner mellom virksomhetene ved å se på ulike virksomhetskarakteristika og
grad av outsourcing.
De viktigste driverne for å outsource blant respondentene anses å være fokus på
kjernekompetanse, fleksibilitet og omorganisering, samt lavere produksjonskostnader. Disse
gevinstene kan ses i sammenheng med at samtlige respondenter har oppgitt at de opplever
sterk konkurranse. De nevnte gevinstene kan hjelpe bedriftene i å utvikle og vedlikeholde
deres konkurransefortrinn. Outsourcing av tjenester kan også innebære en viss risiko i den
grad bedriften blir avhengig av en ekstern tredjepart, dette kan resultere i uforutsigbare
kostnader. Respondentene vurderte risiko knyttet til tap av kompetanse og utilstrekkelig
tjenestekvalitet som mest kritiske i forhold til outsourcing av tjenester til en ekstern
leverandør.