• norsk
    • English
  • English 
    • norsk
    • English
  • Login
View Item 
  •   Home
  • Norges Handelshøyskole
  • Thesis
  • Master Thesis
  • View Item
  •   Home
  • Norges Handelshøyskole
  • Thesis
  • Master Thesis
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Effekten av produktmarkedskonkurranse på korrupsjon : En empirisk analyse av industri- og servicebedrifter i Slovenia

Stub, Nora; Reini, Malin Ellseth
Master thesis
Thumbnail
View/Open
masterthesis.pdf (3.215Mb)
URI
https://hdl.handle.net/11250/2781291
Date
2021
Metadata
Show full item record
Collections
  • Master Thesis [4207]
Abstract
Formålet med denne oppgaven er å undersøke effekten av produktmarkedskonkurranse på

korrupsjon. Eksisterende litteratur gir motstridende resultater på dette forholdet, noe som gjør

det til et empirisk spørsmål. Det har blitt hevdet at markedsmakt muliggjør korrupsjon, fordi

rents (superprofitt) kreves for å dekke utgifter til å utføre bestikkelser.

I motsetning til eksisterende empiriske studier som bruker tversnittstudier fra land, analyserer

vi forholdet mellom konkurranse og korrupsjon ved hjelp av data på bedriftsnivå. Analysen

tar utgangspunkt i to ulike mål på korrupsjon, et objektivt og et subjektivt mål. Vi bruker en

«fixed effects» modell, som tar bort enhets- og tidsspesifikke effekter. Spesifikke

karakteristikker som blant annet industri og region kontrolleres det for.

Vi finner ingen bevis på at produktmarkedskonkurranse har en signifikant effekt på rapporterte

bestikkelser. Dette utgjør vårt objektive mål på korrupsjon. Disse funnene kan være et resultat

av at utvalget består av mange nullverdier, som kan føre til for lite variasjon i datasettet til å

gi et riktig estimat. Funnene kan også være preget av feilrapportering, ved at respondentene

ikke har avgitt ærlige svar. Det er mulig at noen av bedriftene som har rapportert inn at de ikke

har betalt bestikkelser, faktisk har betalt bestikkelser.

I tillegg inkluderer vi et subjektivt mål på korrupsjon, som er gitt ved i hvilken grad bedriften

opplever korrupsjon som en hindring. Vi finner at konkurranse har en statistisk negativ effekt

på det oppfattede korrupsjonsnivået for konkurranseutsatte bedrifter. Denne effekten kan blant

annet forklares av Svenssons forhandlingshypotese (2003) og Ades og Di Tellas (1999)

likevektsnivå av bestikkelser. Videre finner vi at ekstern revisjon har en negativ signifikant

effekt på det oppfattede korrupsjonsnivået.

Contact Us | Send Feedback

Privacy policy
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Service from  Unit
 

 

Browse

ArchiveCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsDocument TypesJournalsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsDocument TypesJournals

My Account

Login

Statistics

View Usage Statistics

Contact Us | Send Feedback

Privacy policy
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Service from  Unit