Effekten av produktmarkedskonkurranse på korrupsjon : En empirisk analyse av industri- og servicebedrifter i Slovenia
Master thesis
Permanent lenke
https://hdl.handle.net/11250/2781291Utgivelsesdato
2021Metadata
Vis full innførselSamlinger
- Master Thesis [4491]
Sammendrag
Formålet med denne oppgaven er å undersøke effekten av produktmarkedskonkurranse på
korrupsjon. Eksisterende litteratur gir motstridende resultater på dette forholdet, noe som gjør
det til et empirisk spørsmål. Det har blitt hevdet at markedsmakt muliggjør korrupsjon, fordi
rents (superprofitt) kreves for å dekke utgifter til å utføre bestikkelser.
I motsetning til eksisterende empiriske studier som bruker tversnittstudier fra land, analyserer
vi forholdet mellom konkurranse og korrupsjon ved hjelp av data på bedriftsnivå. Analysen
tar utgangspunkt i to ulike mål på korrupsjon, et objektivt og et subjektivt mål. Vi bruker en
«fixed effects» modell, som tar bort enhets- og tidsspesifikke effekter. Spesifikke
karakteristikker som blant annet industri og region kontrolleres det for.
Vi finner ingen bevis på at produktmarkedskonkurranse har en signifikant effekt på rapporterte
bestikkelser. Dette utgjør vårt objektive mål på korrupsjon. Disse funnene kan være et resultat
av at utvalget består av mange nullverdier, som kan føre til for lite variasjon i datasettet til å
gi et riktig estimat. Funnene kan også være preget av feilrapportering, ved at respondentene
ikke har avgitt ærlige svar. Det er mulig at noen av bedriftene som har rapportert inn at de ikke
har betalt bestikkelser, faktisk har betalt bestikkelser.
I tillegg inkluderer vi et subjektivt mål på korrupsjon, som er gitt ved i hvilken grad bedriften
opplever korrupsjon som en hindring. Vi finner at konkurranse har en statistisk negativ effekt
på det oppfattede korrupsjonsnivået for konkurranseutsatte bedrifter. Denne effekten kan blant
annet forklares av Svenssons forhandlingshypotese (2003) og Ades og Di Tellas (1999)
likevektsnivå av bestikkelser. Videre finner vi at ekstern revisjon har en negativ signifikant
effekt på det oppfattede korrupsjonsnivået.