Bonusprogrammer i innenriks luftfart : en empirisk analyse av konkurransemessige effekter
Master thesis
Permanent lenke
http://hdl.handle.net/11250/278909Utgivelsesdato
2014Metadata
Vis full innførselSamlinger
- Master Thesis [4379]
Sammendrag
Formålet med denne masterutredningen er å studere ulike effekter bonusprogrammer i
flybransjen kan ha på konkurransen i markedet. Vi tar spesifikt for oss det norske
innenriksmarkedet, og konsentrerer oss om SAS og Norwegian. Dette temaet er interessant
med tanke på det elleve år lange forbudet mot innenlands bonusopptjening som ble opphevet i
mai 2013.
Vi belyser temaet ved å ta utgangspunkt i tidligere litteratur samt gjennomføre en empirisk
analyse av det norske markedet. Vi starter med å introdusere aktørene i dagens marked for så
å ta for oss utviklingen i norsk innenriks luftfart. Videre ser vi på bonusprogrammers
oppbygging og introduserer aktørenes bonusprogrammer. Deretter ser vi på hvordan
bonusprogrammer kan påvirke konkurransen i markedet. Virkningene vi studerer er dempet
konkurranse og innelåsning, høyere etableringshindringer, kapasitetsnedleggelse,
insentiveffekter, økt kvalitet samt velferdseffekter. Hovedvekten vil være på byttekostnader
og prisdiskriminering. Flyselskapenes bonusprogrammer skaper byttekostnader ved at kunden
påføres en kostnad ved å bytte selskap. Dette gjør at kunden «låses inne» og ledes til å samle
sine kjøp hos én aktør. Vi tar så for oss forbudet mot opptjening av bonuspoeng og
opphevelsen av dette.
I vår empiriske analyse har vi undersøkt effektene av bonusprogrammer på innelåsning og kapasitet. Vi finner at over tid vil bonusprogrammer kunne ha en positiv effekt på SAS' markedsandel. Videre har vi undersøkt hvordan passasjerantallet på ulike ruter påvirkes av
bonusprogram ved bruk av difference-in-difference-estimering. En kan forvente at totalt passasjerantall vil opprettholdes på treatment-rutene relativt til kontrollruten. På Norwegians treatment-rute er det svake tendenser til at gjennomsnittlig antall passasjerer kan synke over tid relativt til kontrollruten. Det er imidlertid ikke en tilsvarende effekt på SAS' treatment-rute relativt til deres kontrollrute. Her vil bonusprogram i liten grad ha innvirkning på gjennomsnittlig passasjerutvikling. Når det gjelder effekter av bonusprogram på setekapasitet, finner vi ingen signifikante effekter på nåværende tidspunkt.