• norsk
    • English
  • English 
    • norsk
    • English
  • Login
View Item 
  •   Home
  • Norges Handelshøyskole
  • Thesis
  • Master Thesis
  • View Item
  •   Home
  • Norges Handelshøyskole
  • Thesis
  • Master Thesis
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Bonusprogrammer i innenriks luftfart : en empirisk analyse av konkurransemessige effekter

Martinsen, Caroline Folan; Miøen, Maria
Master thesis
Thumbnail
View/Open
masteroppgave (6.581Mb)
URI
http://hdl.handle.net/11250/278909
Date
2014
Metadata
Show full item record
Collections
  • Master Thesis [3762]
Abstract
Formålet med denne masterutredningen er å studere ulike effekter bonusprogrammer i

flybransjen kan ha på konkurransen i markedet. Vi tar spesifikt for oss det norske

innenriksmarkedet, og konsentrerer oss om SAS og Norwegian. Dette temaet er interessant

med tanke på det elleve år lange forbudet mot innenlands bonusopptjening som ble opphevet i

mai 2013.

Vi belyser temaet ved å ta utgangspunkt i tidligere litteratur samt gjennomføre en empirisk

analyse av det norske markedet. Vi starter med å introdusere aktørene i dagens marked for så

å ta for oss utviklingen i norsk innenriks luftfart. Videre ser vi på bonusprogrammers

oppbygging og introduserer aktørenes bonusprogrammer. Deretter ser vi på hvordan

bonusprogrammer kan påvirke konkurransen i markedet. Virkningene vi studerer er dempet

konkurranse og innelåsning, høyere etableringshindringer, kapasitetsnedleggelse,

insentiveffekter, økt kvalitet samt velferdseffekter. Hovedvekten vil være på byttekostnader

og prisdiskriminering. Flyselskapenes bonusprogrammer skaper byttekostnader ved at kunden

påføres en kostnad ved å bytte selskap. Dette gjør at kunden «låses inne» og ledes til å samle

sine kjøp hos én aktør. Vi tar så for oss forbudet mot opptjening av bonuspoeng og

opphevelsen av dette.

I vår empiriske analyse har vi undersøkt effektene av bonusprogrammer på innelåsning og kapasitet. Vi finner at over tid vil bonusprogrammer kunne ha en positiv effekt på SAS' markedsandel. Videre har vi undersøkt hvordan passasjerantallet på ulike ruter påvirkes av

bonusprogram ved bruk av difference-in-difference-estimering. En kan forvente at totalt passasjerantall vil opprettholdes på treatment-rutene relativt til kontrollruten. På Norwegians treatment-rute er det svake tendenser til at gjennomsnittlig antall passasjerer kan synke over tid relativt til kontrollruten. Det er imidlertid ikke en tilsvarende effekt på SAS' treatment-rute relativt til deres kontrollrute. Her vil bonusprogram i liten grad ha innvirkning på gjennomsnittlig passasjerutvikling. Når det gjelder effekter av bonusprogram på setekapasitet, finner vi ingen signifikante effekter på nåværende tidspunkt.

Contact Us | Send Feedback

Privacy policy
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Service from  Unit
 

 

Browse

ArchiveCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsDocument TypesJournalsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsDocument TypesJournals

My Account

Login

Statistics

View Usage Statistics

Contact Us | Send Feedback

Privacy policy
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Service from  Unit