Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorMartinsen, Caroline Folan
dc.contributor.authorMiøen, Maria
dc.date.accessioned2015-03-11T13:20:30Z
dc.date.available2015-03-11T13:20:30Z
dc.date.issued2014
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/278909
dc.description.abstractFormålet med denne masterutredningen er å studere ulike effekter bonusprogrammer i flybransjen kan ha på konkurransen i markedet. Vi tar spesifikt for oss det norske innenriksmarkedet, og konsentrerer oss om SAS og Norwegian. Dette temaet er interessant med tanke på det elleve år lange forbudet mot innenlands bonusopptjening som ble opphevet i mai 2013. Vi belyser temaet ved å ta utgangspunkt i tidligere litteratur samt gjennomføre en empirisk analyse av det norske markedet. Vi starter med å introdusere aktørene i dagens marked for så å ta for oss utviklingen i norsk innenriks luftfart. Videre ser vi på bonusprogrammers oppbygging og introduserer aktørenes bonusprogrammer. Deretter ser vi på hvordan bonusprogrammer kan påvirke konkurransen i markedet. Virkningene vi studerer er dempet konkurranse og innelåsning, høyere etableringshindringer, kapasitetsnedleggelse, insentiveffekter, økt kvalitet samt velferdseffekter. Hovedvekten vil være på byttekostnader og prisdiskriminering. Flyselskapenes bonusprogrammer skaper byttekostnader ved at kunden påføres en kostnad ved å bytte selskap. Dette gjør at kunden «låses inne» og ledes til å samle sine kjøp hos én aktør. Vi tar så for oss forbudet mot opptjening av bonuspoeng og opphevelsen av dette. I vår empiriske analyse har vi undersøkt effektene av bonusprogrammer på innelåsning og kapasitet. Vi finner at over tid vil bonusprogrammer kunne ha en positiv effekt på SAS' markedsandel. Videre har vi undersøkt hvordan passasjerantallet på ulike ruter påvirkes av bonusprogram ved bruk av difference-in-difference-estimering. En kan forvente at totalt passasjerantall vil opprettholdes på treatment-rutene relativt til kontrollruten. På Norwegians treatment-rute er det svake tendenser til at gjennomsnittlig antall passasjerer kan synke over tid relativt til kontrollruten. Det er imidlertid ikke en tilsvarende effekt på SAS' treatment-rute relativt til deres kontrollrute. Her vil bonusprogram i liten grad ha innvirkning på gjennomsnittlig passasjerutvikling. Når det gjelder effekter av bonusprogram på setekapasitet, finner vi ingen signifikante effekter på nåværende tidspunkt.nb_NO
dc.language.isonobnb_NO
dc.subjectøkonomisk styringnb_NO
dc.titleBonusprogrammer i innenriks luftfart : en empirisk analyse av konkurransemessige effekternb_NO
dc.typeMaster thesisnb_NO
dc.subject.nsiVDP::Social science: 200::Economics: 210::Business: 213nb_NO
dc.description.localcodenhhmasnb_NO


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel