• norsk
    • English
  • English 
    • norsk
    • English
  • Login
View Item 
  •   Home
  • Norges Handelshøyskole
  • Thesis
  • Master Thesis
  • View Item
  •   Home
  • Norges Handelshøyskole
  • Thesis
  • Master Thesis
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Digitale postkassers inntog i Norge : en anvendelse av technology acceptance model på digitale postkasser

Rakstang, Kristin; Rønneseth, Patricia Álvarez
Master thesis
Thumbnail
View/Open
masteroppgave (1.771Mb)
URI
http://hdl.handle.net/11250/278921
Date
2014
Metadata
Show full item record
Collections
  • Master Thesis [4657]
Abstract
I denne masterutredningen har vi ved hjelp av en spørreundersøkelse, søkt å kartlegge norske forbrukeres adopsjon av digitale postkasser. Tema er valgt ut fra dets aktualitet med tanke på regjeringens nærstående digitalisering av offentlig post. En prosess som vil tre i kraft i 2015.

For å belyse forbrukeres tilbøyelighet til å adoptere og ta i bruk en digital postkasse har den velkjente modellen Technology Acceptance Model (TAM) blitt anvendt. I tillegg til å se på modellens standard forklaringsvariabler (opplevd brukervennlighet og opplevd nytte) har de eksterne variablene tidligere erfaring, opplevd mestringsevne, opplevd risiko og sosial påvirkning blitt inkludert. Tanken bak dette har vært å undersøke de bakenforliggende faktorene som kan påvirke befolkningens intensjon om å ta i bruk en slik postkasse.

Oppgaven baserer seg på svar fra 331 respondenter hvor 27 prosent allerede var brukere av en digital postkasse.

Resultatene fra spørreundersøkelsen validerer TAM-modellen, og 42,6 prosent av variansen i intensjon om bruk blir forklart av opplevd brukervennlighet og opplevd nytte. I tillegg finner undersøkelsen støtte i at flertallet av de eksterne variablene forklarer opplevd brukervennlighet og opplevd nytte. Sosial påvirkning har særlig stor betydning på begge, noe som indikerer at det finnes et potensial for å utnytte nettverkseffekter i adopsjonsprosessen.

Vi mener resultatene vil kunne være nyttige for leverandørene av slike tjenester, som e-boks og Digipost, da de fra 2015 vil være i direkte konkurranse med hverandre om å kapre kunder. Kundemassen vil være norske forbrukere som skal begynne å motta post fra det offentlige digitalt.

Contact Us | Send Feedback

Privacy policy
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Service from  Unit
 

 

Browse

ArchiveCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsDocument TypesJournalsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsDocument TypesJournals

My Account

Login

Statistics

View Usage Statistics

Contact Us | Send Feedback

Privacy policy
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Service from  Unit