• norsk
    • English
  • English 
    • norsk
    • English
  • Login
View Item 
  •   Home
  • Norges Handelshøyskole
  • Department of Economics
  • Articles (SAM)
  • View Item
  •   Home
  • Norges Handelshøyskole
  • Department of Economics
  • Articles (SAM)
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Et valg i blinde?

Almås, Ingvild; Salvanes, Kjell Gunnar; Sørensen, Erik Øiolf
Journal article, Peer reviewed
Thumbnail
View/Open
Magma+1205_45-51.pdf (919.1Kb)
URI
http://hdl.handle.net/11250/282762
Date
2012
Metadata
Show full item record
Collections
  • Articles (SAM) [118]
Original version
Magma - Tidsskrift for økonomi og ledelse 2012(05):45-51  
Abstract
15/16-åringer i Norge gjør et valg som har store konsekvenser for deres inntekt i arbeidsmarkedet: De velger om de skal ta yrkesfaglig eller allmennfaglig retning på videregående skole. Disse valgene vil igjen kunne legge tunge føringer for videre utdanningsvalg og yrkesvalg.

Et viktig spørsmål er derfor hvor mye denne aldersgruppen vet om arbeidsmarkedet og dermed også mulige konsekvenser av valget de gjør. Vi har studert et representativt utvalg ungdom i Bergen året før de gjør dette valget. Vi har spurt dem om hva de vet om inntektsforskjeller i arbeidsmarkedet, samt hvor mye høy inntekt betyr når de tenker på hvilken jobb de skal ønske seg i framtiden. Til tross for at niendeklassingene rapporterer at høy inntekt betyr mye for hvilken jobb de vil ønske seg i framtiden, ser de ut til å vite lite om hvilke utdannings- og yrkesvalg som vil gi

dem muligheten til høy inntekt.
Description
-With permission from publisher, Fagbokforlaget
Publisher
Fagbokforlaget
Journal
Magma - Tidsskrift for økonomi og ledelse

Contact Us | Send Feedback

Privacy policy
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Service from  Unit
 

 

Browse

ArchiveCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsDocument TypesJournalsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsDocument TypesJournals

My Account

Login

Statistics

View Usage Statistics

Contact Us | Send Feedback

Privacy policy
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Service from  Unit