Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorAlmås, Ingvild
dc.contributor.authorSalvanes, Kjell Gunnar
dc.contributor.authorSørensen, Erik Øiolf
dc.date.accessioned2015-04-28T06:18:06Z
dc.date.accessioned2015-04-29T06:19:21Z
dc.date.available2015-04-28T06:18:06Z
dc.date.available2015-04-29T06:19:21Z
dc.date.issued2012
dc.identifier.citationMagma - Tidsskrift for økonomi og ledelse 2012(05):45-51nb_NO
dc.identifier.issn1500-0788
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/282762
dc.description-With permission from publisher, Fagbokforlagetnb_NO
dc.description.abstract15/16-åringer i Norge gjør et valg som har store konsekvenser for deres inntekt i arbeidsmarkedet: De velger om de skal ta yrkesfaglig eller allmennfaglig retning på videregående skole. Disse valgene vil igjen kunne legge tunge føringer for videre utdanningsvalg og yrkesvalg. Et viktig spørsmål er derfor hvor mye denne aldersgruppen vet om arbeidsmarkedet og dermed også mulige konsekvenser av valget de gjør. Vi har studert et representativt utvalg ungdom i Bergen året før de gjør dette valget. Vi har spurt dem om hva de vet om inntektsforskjeller i arbeidsmarkedet, samt hvor mye høy inntekt betyr når de tenker på hvilken jobb de skal ønske seg i framtiden. Til tross for at niendeklassingene rapporterer at høy inntekt betyr mye for hvilken jobb de vil ønske seg i framtiden, ser de ut til å vite lite om hvilke utdannings- og yrkesvalg som vil gi dem muligheten til høy inntekt.nb_NO
dc.language.isonobnb_NO
dc.publisherFagbokforlagetnb_NO
dc.relation.urihttp://www.magma.no/et-valg-i-blinde
dc.titleEt valg i blinde?nb_NO
dc.typeJournal articlenb_NO
dc.typePeer reviewednb_NO
dc.date.updated2015-04-28T06:18:06Z
dc.source.pagenumber45-51nb_NO
dc.source.volume15nb_NO
dc.source.journalMagma - Tidsskrift for økonomi og ledelsenb_NO
dc.source.issue5nb_NO
dc.identifier.cristin942209


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel