En casestudie om hvordan pedagoger er organisert i barnehagen etter ny pedagognorm
Abstract
Innføring av ny pedagognorm i barnehagene har vi som styrere stått midt i, og vi opplevde at
barnehager gjennomførte dette på ulike måter etter 2018. Vår nysgjerrighet rundt hva som
gjorde dette, førte oss inn i leten etter forskning, lov og forskriftstekst. Vi gjorde et dypdykk i
noen få barnehager for å se og sammenligne hvordan disse hadde organisert seg etter det ble
flere pedagoger i grunnbemanningen og valgte derfor kvalitativ metode. For å begrense og
strukturere oppgaven satte vi en problemstilling med noen forskningsspørsmål som er
gjennomgående i de ulike kapitlene.
Med teori viser vi barnehagens formelle rammer i form av struktur og ledelse, og har sett på
strukturen i ulike dimensjoner. Videre er de uformelle sidene av organisasjonen presentert og
satt i kontekst med barnehager. Vi har plassert pedagogene inn i dette og redegjort for de ulike
rollene pedagoger har i organisasjonen.
Samtlige informanter trakk fram styrker ved deres organisering av pedagogene, og var for det
meste fornøyd med den organiseringen de hadde i egen barnehage. De funnene vi fant mest
relevante for vår studie har vi satt opp i en tabell (4.6). Vi vil trekke frem fire utfordringer som
vi mener kan være direkte knyttet til innføringen av ny pedagognorm; Samhandling mellom
pedagoger, usikkerhet i roller, forventningsavklaring og fordeling av pedagoger. Det er viktig at
eier og den strategiske ledelsen jobber bevisst med hele organisasjonsstrukturen, dens innhold
og endringene som har kommet med flere pedagoger. Med det følger å sette av tid til å sikre
klarhet i roller og arbeidsoppgaver. Sikre at forventninger blir avklart og at det gis
tilbakemeldinger på arbeidet. Det kan være en svakhet i at funnene er basert på svar fra relativt
få pedagoger, men vi mener at funnene viser en tendens, og tror vårt bidrag kan være med å
fylle et forskningshull. Det er både nødvendig og viktig at vi får mer kunnskap om hvordan
organisering av pedagoger kan gjøres i barnehager.