Innovasjon i helsetjenester: mulighetsrommet for datadeling: En casestudie av Datasjøen i Bergen kommunes helsetjenester
Abstract
En voksende andel av befolkningen blir eldre og flere blant oss har kroniske lidelser. Dette er
blant årsaker til at norsk helsevesen er under press. For å motvirke økende arbeidspress for
helseansatte og tilpasse produksjonen av helsetjenester til nye behov i befolkningen, er ny
teknologi, endring av arbeidsmåter og organisering nødvendig. Digitalisering og digitale
transformasjoner er tiltak som kan bidra til å effektivisere sektoren. Formålet med denne
oppgaven er å utforske muligheter til innovasjon i helsetjenestene, gjennom økt bruk og deling
av data.
For å belyse problemstillingen har vi valgt å bruke en eksplorerende multippel casestudie av
tre helsetjenester i Bergen kommune. Vi har brukt en induktiv metode, og innhentet totalt seks
intervjuer, hvorav tre med utviklere og tre med brukere av dashbord fra Datasjøen.
Ved å ta i bruk Big Data kan etater og avdelinger oppnå store effektivitetsgevinster, i tillegg
til å redusere forekomsten – og konsekvensene – av menneskelige feil. Vi finner imidlertid at
hensyn til personvern ofte forsinker utviklingsprosesser. Dette trenger ikke nødvendigvis være
en fallende faktor alene, men sammen med andre faktorer, slik som høy turnover eller lav
endringskapasitet, kan dette gjøre at prosjektet stopper opp eller at nytten av dem reduseres.
Vi finner at personvernet har en sterk tendens til å innskrenke mulighetsrommet for datadeling.
Personvern fører til at dashbord ikke utvikles ferdig eller at verdien av informasjon reduseres,
da viktig informasjon ikke kan deles til nytte for tjenesteproduksjonen. Dette reduserer også
dashbordenes nytte som administrative styringsverktøy.
Et viktig funn er imidlertid at det er mulig å utvikle, ta i bruk og forbedre kvalitet og effektivitet
gjennom hensiktsmessig innsamling, bruk og visualisering av data. Dette krever imidlertid
riktig kompetanse, villighet til endring og god implementering.
Denne studien sikter mot å avdekke hva som gjør at et dashbord vil fungere godt, samt se hva
som begrenser mulighetsrommet. Med dette ønsker vi å bidra til at personer tilknyttet
digitaliseringsarbeidet i helsetjenester i Bergen kommune kan implementere gode
arbeidsmetodikker, og dermed få økt effekt av digitalisering.