Miljøvennlige fergeløsninger i Nordland fylke: Kostnader, utslippsreduksjoner og ringvirkninger av elektrifisering og hydrogenifisering av fergesambandene i Nordland fylke
Master thesis
Permanent lenke
https://hdl.handle.net/11250/2982501Utgivelsesdato
2021Metadata
Vis full innførselSamlinger
- Master Thesis [4380]
Sammendrag
Utgangspunktet for oppgaven er kravet om lav- og nullutslippsløsninger i alle norske
fergeanbud fra 2023, og konsekvensene av dette for de 27 fergesambandene i Nordland.
Oppgaven har beregnet kostnader og utslippsreduksjoner ved elektrifisering og
hydrogenifisering av fergesambandene i fylket, og vurdert mulige ringvirkninger av
miljøkravet for Norge og Nordland.
Oppgaven finner at både elektrifisering og hydrogenifisering av fergesambandene er beregnet
å medføre netto-merkostnader på samtlige fergesamband i Nordland, og en kombinasjon av de
to løsningene er funnet å være mest hensiktsmessig, gitt beregnet tiltakskostnad, teknologisk
modenhet, samt ferge- og sambandskarakteristikker. Det er et betydelig spenn i beregnet
tiltakskostnad mellom de ulike sambandene, og gjennomgående har samband med lavt
energibehov, høyere tiltakskostnad og vice versa. Investeringskostnader er funnet å være den
største kostnadsdriveren ved elektrifisering, mens drivstoffkostnader er den største
kostnadsdriveren ved hydrogenifisering. Endrede forutsetninger, slik som redusert
hydrogenpris, økt CO2-avgift og reduserte investeringskostnader har moderat innvirkning på
det totale kostnadsbildet, og endrer i noen tilfeller hvilken drivstoffteknologi som er mest
kostnadseffektiv. Det er beregnet at elektrifisering og hydrogenifisering vil medføre
vesentlige utslippsreduksjoner, målt i tonn CO2.
Oppgaven diskuterer også mulige ringvirkninger strengere miljøkrav for fergedrift kan ha,
med utgangspunkt i Porterhypotesen. Innføring av lav- og nullutslippsløsninger på
fergesambandene i Nordland virker, gitt velutformede miljøkrav, å kunne medføre
konkurransefortrinn vis-a-vis utenlandske konkurrenter, eksempelvis innen fergebygging,
hydrogenproduksjon og grønn skipsfart generelt.
Beregnede tiltakskostnader for utslippskutt på fergesamband i Nordland er høyere enn det
som er beregnet for ferger generelt i Norge i «Klimakur 2030». Dette kan tale mot å
elektrifisere eller hydrogenifisere alle fergesamband i Nordland i dag, og heller kanalisere
ressurser mot andre, mer kostnadseffektive, utslippsreduksjonstiltak. Til syvende og sist er
lav- og nullutslippsferger i Nordland ikke utelukkende et spørsmål om tiltakskostnader og
utslippskutt, men også et verdimessig spørsmål om hvordan disse hensynene skal vektes mot
andre hensyn når miljøtiltak skal utformes og innføres.