Nyskapende og kreative strategier : En kvalitativ casestudie av hvordan nyskapende og kreative strategier oppstår og utvikles i etablerte bedrifter
Abstract
Formålet med denne masterutredningen er å undersøke hvordan nyskapende og kreative
strategier oppstår og utvikles i etablerte bedrifter. Forskningsstrømmer innen strategifeltet har
forsøkt å gi svar på hvordan nyskapende strategier utvikles, men de gir ikke et klart svar på
hvor de gode strategiene kommer fra og hvordan de bakenforliggende ideene finner veien inn
i organisasjoner. I denne studien undersøker vi dette kunnskapsgapet og forsøker å bidra med
økt kunnskap til bedrifter om hvordan ideer bak nyskapende strategier faktisk oppstår og hva
som skal til for at ideene blir delt og deretter videreutviklet til verdifulle strategier i bedriften.
I studien kombinerer vi innsikt fra klassiske tilnærminger til lønnsomhetsforskjeller i
strategifaget, teori om innovative organisasjonsprosesser og teori om kreative individer fra
psykologi. Utredningen er utformet som en kvalitativ flercasestudie med et eksplorerende
design. Datainnsamlingen er gjennomført ved bruk av semi-strukturerte intervjuer i et utvalg
etablerte bedrifter i Norge som har utviklet en nyskapende strategi litt utenfor bedriftens
kjernevirksomhet. Innovasjonene vi har undersøkt er følgende: Vybil i Vy, Hull Skating
Solutions i Jotun, BLDNG.AI i Telenor, Vipps Mobil i Vipps, og en innovasjon i en anonym
bedrift. Gjennom intervjuene identifiserte vi hvordan ideene bak innovasjonene oppstod og
ble videreutviklet til nyskapende strategier i bedriftene.
Funnene viser at nyskapende strategier i bedrifter kan spores tilbake til kreative ideer fra
enkeltpersoner eller mindre grupper ansatte. Nyskapende strategier kan oppstå som følge av
at bedriften gjør en endring i den strategiske teorien, og at en slik endring medfører at ansatte
søker etter ideer andre steder enn tidligere. Vi finner også at ideer kan oppstå organisk hos
enkeltpersoner uavhengig av den strategiske teorien. Disse ideene kan utvikles til nyskapende
strategier som deretter påvirker bedriftens strategiske teori. I studien finner vi også at
individuelle karaktertrekk, engasjement, organisatorisk plassering, nettverk og tilfeldigheter
kan ha en innvirkning på strategiutvikling. Videre finner vi at støtte fra andre ansatte og
eksterne parter kan være viktig for at ideer forfølges, og at arbeid med grundige analyser i
kombinasjon med hypotesetesting fremmer effektiv utvikling av nyskapende strategier. Med
bakgrunn i funnene diskuterer vi hvorvidt bedrifter bør utforme en eksplisitt strategisk teori,
og om det kan være fordelaktig å bedre tilrettelegge for at ideer deles og testes av ansatte for
å tilrettelegge for at nyskapende strategier skal oppstå og utvikles. Dette er spennende områder
for videre forskning.