• norsk
    • English
  • English 
    • norsk
    • English
  • Login
View Item 
  •   Home
  • Norges Handelshøyskole
  • Thesis
  • Master Thesis
  • View Item
  •   Home
  • Norges Handelshøyskole
  • Thesis
  • Master Thesis
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Markedsreaksjon ved utbytteannonsering : en empirisk studie av utbytteannonseringers effekt på aksjepris for selskaper på Oslo Børs før og etter finanskrisen

Lende, Aleksander; Tønnessen, Henrik
Master thesis
Thumbnail
View/Open
Master thesis.pdf (20.16Mb)
URI
http://hdl.handle.net/11250/300070
Date
2015
Metadata
Show full item record
Collections
  • Master Thesis [4657]
Abstract
Utredningens hensikt er å undersøke om utbytteannonseringer for selskaper på Oslo Børs er

forbundet med abnormal avkastning i aksjepris, og om det eksisterer forskjeller i

markedsreaksjonene før og etter finanskrisen i 2008. Vi gjennomfører begivenhetsstudier på

forskjellige begrensninger av et utvalg bestående av 114 selskaper i perioden [2001,2014], der

vi har definert [2001,2008] som perioden før finanskrisen og [2009,2014] som perioden etter.

Vi finner at annonseringer av økt utbytte er forbundet med signifikant positiv abnormal

avkastning, i samsvar med signalteorien. I tillegg finner vi signifikant positiv abnormal

avkastning på begivenhetsdagen for annonseringer av førstegangsutbetaling.

Ved å sammenligne periodene før og etter finanskrisen finner vi at annonseringer av økt

utbytte er forbundet med signifikant positiv abnormal avkastning både før og etter

finanskrisen. Resultatene viser at markedsreaksjonen på annonseringsdagen av økt utbytte er

signifikant forskjellig i periodene før og etter finanskrisen. For korte begivenhetsvinduer

finner vi at markedsreaksjonene på annonsering av redusert utbytte er signifikant forskjellige

før og etter finanskrisen.

Resultatene viser seg robuste overfor begrensninger av utvalget, men holder ikke for et utvalg

der begivenheter med andre annonseringer i begivenhetsvinduet er fjernet. Resultatene

avhenger ikke ekstremverdier og er i liten grad drevet av parameterne som er estimert i

markedsmodellen.

Contact Us | Send Feedback

Privacy policy
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Service from  Unit
 

 

Browse

ArchiveCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsDocument TypesJournalsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsDocument TypesJournals

My Account

Login

Statistics

View Usage Statistics

Contact Us | Send Feedback

Privacy policy
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Service from  Unit