Markedsreaksjon ved utbytteannonsering : en empirisk studie av utbytteannonseringers effekt på aksjepris for selskaper på Oslo Børs før og etter finanskrisen
Master thesis
Permanent lenke
http://hdl.handle.net/11250/300070Utgivelsesdato
2015Metadata
Vis full innførselSamlinger
- Master Thesis [4379]
Sammendrag
Utredningens hensikt er å undersøke om utbytteannonseringer for selskaper på Oslo Børs er
forbundet med abnormal avkastning i aksjepris, og om det eksisterer forskjeller i
markedsreaksjonene før og etter finanskrisen i 2008. Vi gjennomfører begivenhetsstudier på
forskjellige begrensninger av et utvalg bestående av 114 selskaper i perioden [2001,2014], der
vi har definert [2001,2008] som perioden før finanskrisen og [2009,2014] som perioden etter.
Vi finner at annonseringer av økt utbytte er forbundet med signifikant positiv abnormal
avkastning, i samsvar med signalteorien. I tillegg finner vi signifikant positiv abnormal
avkastning på begivenhetsdagen for annonseringer av førstegangsutbetaling.
Ved å sammenligne periodene før og etter finanskrisen finner vi at annonseringer av økt
utbytte er forbundet med signifikant positiv abnormal avkastning både før og etter
finanskrisen. Resultatene viser at markedsreaksjonen på annonseringsdagen av økt utbytte er
signifikant forskjellig i periodene før og etter finanskrisen. For korte begivenhetsvinduer
finner vi at markedsreaksjonene på annonsering av redusert utbytte er signifikant forskjellige
før og etter finanskrisen.
Resultatene viser seg robuste overfor begrensninger av utvalget, men holder ikke for et utvalg
der begivenheter med andre annonseringer i begivenhetsvinduet er fjernet. Resultatene
avhenger ikke ekstremverdier og er i liten grad drevet av parameterne som er estimert i
markedsmodellen.