Kundelønnsomhetsanalyser i gasellebedrifter : en kvantitativ studie av bruksgrad og nytte
Abstract
I konkurranseutsatte næringer er det kritisk å velge de produktene og prosjektene som gir det
beste resultatet. Bedrifter har i senere tid søkt konkurransefortrinn ved å gjennomføre
kundefokuserte strategier og kundelønnsomhetsanalyser. Til tross for dette er
kundelønnsomhetsanalyser fortsatt et lite utforsket fagområde. Formålet med denne
utredningen er å kartlegge bruksgrad og nytte av kundelønnsomhetsanalyser i norske
gasellebedrifter. For å få en dypere forståelse av kundelønnsomhetsanalyser, avdekker
utredningen også faktorer som forklarer forskjeller i bruksgrad og nytte. En slik
undersøkelse er ikke gjennomført tidligere, og utredningen vil dermed bidra med nyansert
innsikt i fagområdene kundelønnsomhetsanalyser og rasktvoksende bedrifter.
For å besvare utredningens problemstillinger har vi gjennomført en kvantitativ studie av de
300 største gasellebedriftene i Norge. Data ble innhentet ved å sende en elektronisk
spørreundersøkelse til ledelsen i gasellebedriftene. Funnene våre viser at et flertall av
gasellebedriftene benytter kundelønnsomhetsanalyser og har nytte av styringsverktøyet.
Lønnsomhetsanalysen som har høyest bruksgrad er lønnsomhetsanalyse av enkeltkunder,
mens fremtidsrettede lønnsomhetsanalyser benyttes i mindre grad. Vår utredning viser også
at potensiell nytte overstiger nåværende nytte av kundelønnsomhetsanalyser. Dette indikerer
at gasellebedriftene har et fremtidig potensial knyttet til kundelønnsomhetsanalyser.
Våre resultater avdekker også at gasellebedrifter med høyere bruksgrad av aktivitetsbaserte
estimeringsmetoder har høyere bruksgrad og nytte av kundelønnsomhetsanalyser.
Aktivitetsbaserte estimeringsmetoder er et velegnet styringsverktøy for å innhente kundedata
og er derfor et godt utgangspunkt for å gjennomføre kundelønnsomhetsanalyser. Tilsvarende
finner vi at høyere grad av markedsorientering fører til høyere bruksgrad og nytte av
kundelønnsomhetsanalyser. Dette tyder på at kundefokuserte gasellebedrifter i større grad
benytter kunderelaterte styringsverktøy. Videre avdekker resultatene at det ikke foreligger et
positivt forhold mellom gasellebedriftenes omsetning og bruksgrad av
kundelønnsomhetsanalyser. Det samme gjelder forholdet mellom omsetning og opplevd
nytte. Vi finner derimot at kunnskapen om kundelønnsomhetsanalyser er høyere blant
gassellebedrifter med høyere omsetning og eldre gasellebedrifter.