Delkontantstrømdiskontering og nøytralitet i det norske petroleumsskatteregimet
Abstract
Det er stor uenighet mellom Finansdepartementet og oljeselskapene om hvorvidt felt på den
norske kontinentalsokkelen skal verdsettes med bruken av delkontantstrømdiskontering.
Finansdepartementet argumenterer for at risikoen til skattefradragene er lavere enn resten av
totalstrømmen, og at disse strømmene derfor må skilles ut fra totalstrømmen for på den
måten å diskontere dem separat. I denne utredningen har det ved å analysere modellfelt blitt
vist at delkontantstrømdiskontering ikke er en ønskelig verdsettelsesmetode. Metodens
delresultater blir teoretisk vanskelig å tolke ettersom avkastningskravet til reststrømmen blir
negativt hvis verdiadditivitetsprinsippet skal bevares. Med Finansdepartementets bruk av
delkontantstrømdiskontering og lave avkastningskrav oppstår det forskjeller i verdsettelse av
felt. Det følger av en utført spørreundersøkelse som sier at ingen av de spurte selskapene på
den norske kontinentalsokkelen bruker en slik metode eller tilsvarende lave krav. Med
vedvarende verdsettelsesforskjeller argumenteres det for at nøytralitet ikke lenger trenger å
være ønskelig.
Ved å splitte nøytralitetsbegrepet i delings- og rangeringskrav, viser utredningen ved hjelp
av modellfelt at dagens petroleumsskatteregime ikke er nøytralt. Det følger av at
rangeringskravet blir brutt. Tolkningen av dette er at skatteregimet kan gi insentiver til ikke å
investere i de mest samfunnsøkonomisk lønnsomme prosjektene først. Dette fører likevel
ikke til under- eller overinvesteringer da delingskravet er bevart. Til slutt viser utredningen
at beslutningsnøytralitet alltid er bevart med bruken av kontantstrømskatt.