Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorLeirvik, Daniel
dc.contributor.authorSævik, Mads Goksøyr
dc.date.accessioned2015-09-21T12:57:06Z
dc.date.available2015-09-21T12:57:06Z
dc.date.issued2015
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/300926
dc.description.abstractMålet med masterutredningen var å beregne vårt verdiestimat på Farstad Shipping ASA`s egenkapitalverdi og tilhørende aksjekurs per 31.12.2014. For å estimere egenkapitalverdien valgte vi å benytte den fundamentale verdsettelsesmetoden som hovedteknikk og supplere med den komparative metoden. Fra den strategiske regnskapsanalysen har vi fått innsikt i Farstad sine underliggende økonomiske forhold. Strategisk analyse ga innsikt i selskaps-, bransje- og makroforhold. Regnskapsanalysen tallfestet den historiske utviklingen, og ga et bilde av Farstad sin situasjon mot krav og relativt til bransjen. Sammen ga disse delene oss oversikt over hvordan selskapet har prestert i analyseperioden i form av risiko, lønnsomhet og hvilken strategisk forfatning selskapet har. Våre analyser viste til at Farstad har en marginal ressursfordel, som vi mener kommer fra fordel i flåte og finansiell styrke, og en marginal bransjeulempe, som henger sammen med at analyseperioden inneholder mer nedgang- enn oppgangskonjunktur. Sammen resulterte dette i en strategisk fordel i drift tilnærmet lik null. Den strategiske fordelen i drift tillagt en marginal finansieringsfordel ga en liten strategisk ulempe for perioden på 0,9 %. Videre benyttet vi den strategiske regnskapsanalysen som grunnlag for å utarbeide fremtidsregnskap og -krav for Farstad. Vi forventet spesielt dårlige år i 2015 og 2016, hvor Farstad ble antatt å ha en sterk strategisk ulempe. En ny vekstperiode ble budsjettert til å starte i 2017, men bransjen vil ikke oppnå en driftsfordel før i 2021. Fra 2022 ble denne fordelen konvergert mot en svak bransjefordel, som Farstad ble antatt å kunne beholde på lang sikt. Den fremtidige utviklingen i Farstads strategiske fordel ble videre antatt å være hovedsakelig knyttet til bransjeforhold. Etter at fremtidsregnskap og -krav ble utarbeidet, benyttet vi to forskjellige verdsettingsmetoder. Vi fant to ulike verdiestimat som videre ble konvergert mot samme verdiestimat. Usikkerheten rundt egenkapitalverdien ble så analysert gjennom en Monte Carlo simulering og sensitivitetsanalyser. Vårt endelige verdiestimat vektet etter fundamental- og komparativ verdsettelse er beregnet til 120,88 NOK. Den faktiske kursen den 31.12.2014 var 50,75 NOK, og vår anbefaling er kjøp. Anbefalingen relaterer seg til at aksjemarkedet etter vår mening har overreagert som følge av det kraftige oljeprisfallet. Dette mener vi har skapt negativ og nervøs «stemning» på børsen til oljerelatert næring og at børsen priser inn en konkursrisiko vi ikke anser å være til stede. Vi mener derfor vår verdivurdering fanger opp langsiktige verdier i Farstad som børsverdien ikke reflekterer. Aksjen vurderes dermed kraftig «underpriset» og vi anbefaler kjøp.nb_NO
dc.language.isonobnb_NO
dc.subjectøkonomisk styringnb_NO
dc.subjectverdivurderingnb_NO
dc.subjectverdsettelsenb_NO
dc.titleFarstad Shipping Asa : stategisk regnskapsanalyse og verdivurderingnb_NO
dc.typeMaster thesisnb_NO
dc.description.localcodenhhmasnb_NO


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel